Wewnątrzszkolny system oceniania w Szkole Podstawowej w Dąbrówce Tuchowskiej
- Wewnątrzszkolny System Oceniania Szkoły Podstawowej w Dąbrówce Tuchowskiej oparty jest na rozporządzeniu MENiS z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych ( Dz. U. Nr 199, poz. 2046).
- Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia;
- zachowanie ucznia.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
- udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
- ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w danej szkole;
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
- ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 12 ust. 2 i § 13 ust. 3;
- ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
§ 2 ORGANIZACJA ROKU SZKOLNEGO - Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:
- I semestr (kończy się w ostatnim dniu przed feriami zimowymi)
- II semestr (kończy się w ostatnim dniu przed feriami letnimi) .
§ 3 WYMAGANIA EDUKACYJNE - Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Informacje o trybie oceniania , skali ocen są do wglądu :
- u dyrektora szkoły,
- u wychowawcy klasy,
- w bibliotece szkolnej.
a o wymaganiach edukacyjnych i kryteriach oceniania u nauczycieli uczących. - Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1), do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 3a i 3b.”.
3a. Dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1), do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą", z zastrzeżeniem ust. 3b. 3b. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1), do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.”. - Przy ustalaniu ocen z wychowania fizycznego , techniki, plastyki, muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć .
§ 4 TRYB OCENIANIA I SKALA OCEN Ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia powinno być dokonywane systematycznie, w różnych formach : ustnych, pisemnych, ćwiczeń praktycznych; w warunkach zapewniających obiektywność oceny. Każdy uczeń szkoły jest oceniany w różnych obszarach swojego działania. Każdy nauczyciel powinien przedstawić uczniom sposób sprawdzania ich osiągnięć edukacyjnych . - ZASADY OCENIANIA UCZNIÓW KLAS I – III (nauczanie zintegrowane)
- Uczniowie klas I –III nie otrzymują stopni. Nauczyciel śledzi postępy ucznia w następujących obszarach:
- edukacja polonistyczna,
- edukacja matematyczna,
- edukacja społeczno-przyrodnicza,
- edukacja plastyczno-techniczna,
- edukacja muzyczna,
- edukacja fizyczno-ruchowa.
- Bieżące informacje dla ucznia i jego rodziców o postępach w nauce nauczyciel wpisuje do zeszytu ucznia lub na karcie pracy w postaci określeń literowych lub ich odpowiedników:
W - wzorowo Z – znakomicie P- przeciętnie S - słabo - Ok. 15 listopada i ok. 30 kwietnia nauczyciele podsumowują dotychczasowe wiadomości i umiejętności w poszczególnych obszarach oraz zachowanie ucznia stosując powyższe określenia literowe umieszczone kolorem zielonym w rubrykach : miesiąc XI i IV.
- ZASADY OCENIANIA UCZNIÓW KLAS IV – VI
- Uczniowie klas IV-VI są oceniani za swoje osiągnięcia w następujących obszarach:
- przedmioty artystyczne i sportowe :
- przygotowanie do zajęć (przybory, pomoce, strój itp.)
- zaangażowanie w wykonywaniu zadań na zajęciach, aktywność
- wiadomości teoretyczne
- uzdolnienia kierunkowe
- umiejętność współpracy w grupie
- pozostałe przedmioty :
- przygotowanie do zajęć (przybory, pomoce, zeszyt itp.)
- wypowiedzi ustne
- praca lekcyjna - indywidualna (w tym aktywność)
- w grupie
- prace pisemne - bieżące („kartkówki” itp.)
- sprawdziany z dużych partii materiału i klasówki
- praca własna ucznia (zadania domowe i dodatkowe).
- Do bieżącego oceniania postępów uczniów w klasach IV-VI stosuje się następującą skalę ocen:
6 – stopień celujący 5 – stopień bardzo dobry 4 – stopień dobry 3 – stopień dostateczny 2 – stopień dopuszczający 1 – stopień niedostateczny zapisywaną w odpowiednich rubrykach odpowiadających obszarom oceniania raz „+” i „-” za aktywność i zaangażowanie wpisywane w notesie nauczyciela i zeszycie ucznia. - Ok. 15 listopada oraz ok. 30 kwietnia nauczyciele wystawiają ocenę dotychczasowych wiadomości , umiejętności – wg skali podanej w pkt. 2) , a wychowawca ocenę zachowania – wg skali podanej w § 8 ust. 4 , zapisaną w dzienniku w wyznaczonej rubryce , którą uwzględniają na koniec semestru . Rodzice zostają poinformowani pisemnie w zeszytach uczniów lub zeszytach kontaktów z rodzicami albo dzienniczkach.
- Do prac pisemnych zaliczamy:
- kartkówkę – niezapowiedziana forma sprawdzenia bieżącej wiedzy z ostatniego tematu ( 5 – 15 min.)
- sprawdzian – zapowiedziana 1 tydzień przed terminem, kontrola wiadomości z 3 ostatnich tematów lub ostatniego działu (25 – 45 min.)
- pracę klasową – 1 lub 2 godzinna forma sprawdzająca dużą partię materiału z jednego przedmiotu lub z całego bloku, musi być ona zaplanowana z 1 tygodniowym wyprzedzeniem.
W ciągu jednego dnia nie może się odbyć więcej niż 1sprawdzian albo praca klasowa, a w ciągu tygodnia – nie więcej niż 3. - Przyjmuje się następujące kryteria oceniania prac klasowych i sprawdzianów :
- 100% - 90% możliwych do zdobycia punktów - stopień bardzo dobry
- 89% - 75% możliwych do zdobycia punktów - stopień dobry
- 74% - 50% możliwych do zdobycia punktów - stopień dostateczny
- 49% - 30% możliwych do zdobycia punktów - stopień dopuszczający
- 29% - 0% możliwych do zdobycia punktów - stopień niedostateczny.
Nauczyciel ma obowiązek przechowywać do końca roku szkolnego tj. do 31 sierpnia danego roku szkolnego sprawdzone i ocenione prace klasowe i sprawdziany oraz udostępnić je do wglądu uczniom i rodzicom ( prawnym opiekunom) na ich prośbę . Po wyżej wymienionym terminie prace kontrolne powinny zostać oddane uczniom lub zniszczone . - W dzienniku nauczyciel może również umieszczać krótkie skróty opisowe np i bz i nb na oznaczenie usprawiedliwionego nieprzygotowania lub braku zadania, zeszytu czy ćwiczeń , w celu kontrolowania czy takie sytuacje nie są zbyt częste oraz w przypadku nieobecności ucznia na lekcji lub niemożności sprawdzenia wiadomości i umiejętności w wyznaczonym terminie .
- Obowiązkiem ucznia jest systematyczna praca w ciągu roku szkolnego .
W przypadku usprawiedliwionej nieobecności do 1 tygodnia – uczeń w porozumieniu z nauczycielem uzupełnia braki w ciągu 1 tygodnia po powrocie do szkoły, a po dłuższej niż 1 tydzień nieobecności – w ciągu 2 tygodni . - Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców(prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców(prawnych opiekunów), sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
§ 5 KLASYFIKOWANIE UCZNIÓW - Klasyfikację przeprowadza się dwa razy w roku szkolnym:
- śródroczne ( przed feriami zimowymi),
- roczne.
- Klasyfikowanie śródroczne (roczne) polega na okresowym (rocznym) podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu ocen klasyfikacyjnych.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania - wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
- Klasyfikacja uczniów klas I-III.
- Klasyfikacja w klasach I-III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 5 ust. 5 pkt. 2) i § 8 ust. 3.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
- Śródroczną ocenę klasyfikacyjną wpisuje nauczyciel do dziennika, a roczną do dziennika i arkusza ocen.
- Klasyfikacja uczniów klas IV-VI.
- stopień celujący – 6; Klasyfikacja śródroczna (roczna), począwszy od klasy IV, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym semestrze (roku) szkolnym oraz ustaleniu śródrocznych (rocznych) ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej (rocznej) oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 5 ust. 6 pkt 2) i § 8 ust. 4
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali:
- stopień celujący – 6;
- stopień bardzo dobry – 5;
- stopień dobry – 4;
- stopień dostateczny – 3;
- stopień dopuszczający – 2;
- stopień niedostateczny – 1.
- W zapisie stopni klasyfikacyjnych za I i II semestr dopuszcza się skrót literowy tzn.:
- stopień celujący – cel;
- stopień bardzo dobry – bdb;
- stopień dobry – db;
- stopień dostateczny – dst;
- stopień dopuszczający – dop;
- stopień niedostateczny – ndst.
- 2 dni przed konferencją klasyfikacyjną za I semestr i 7 dni przed konferencją klasyfikacyjną końcoworoczną, każdy nauczyciel wystawia ocenę klasyfikacyjną wg skali określonej w pkt. 2).
- Oceny klasyfikacyjne nie powinny być średnią arytmetyczną ocen cząstkowych lecz informacja o osiągnięciach ucznia oraz poziomie jego wiadomości i umiejętności.
- Roczna ocena klasyfikacyjna powinna odzwierciedlać pracę ucznia w ciągu całego roku i być zgodna z wymaganiami edukacyjnymi podanymi uczniom na początku roku szkolnego , z zastrzeżeniem §3 ust. 3.
- Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
- Oceny klasyfikacyjne wpisuje do dziennika nauczyciel przedmiotu. W arkuszach ocen odnotowywana jest tylko klasyfikacja roczna, wpisu dokonuje wychowawca.
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków poprzez organizowanie zajęć dydaktyczno –wyrównanwczych , korekcyjno-kompensacyjnych oraz tworzenie przez nauczycieli uczących programów naprawczych dla uczniów.”
§ 6 ZWOLNIENIA Z ZAJĘĆ OBOWIĄZKOWYCH - Uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki.
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego lub informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej opinii.
- W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego lub informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony”.
§ 7 INFORMOWANIE UCZNIÓW I RODZICÓW O OCENACH - Oceny są jawne zarówno dla uczniów jak i dla rodziców.
- Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić .
- Rodzice mają obowiązek informowania się o osiągnięciach swoich dzieci poprzez:
- uczestniczenie w zebraniach z wychowawcą oraz konsultacjach z nauczycielami przedmiotów,
- rozmowy indywidualne w godzinach wyznaczonych przez wychowawcę, nauczyciela przedmiotu lub dyrektora szkoły,
- przyjmowanie do wiadomości zawiadomień pisemnych dotyczących ocen i zachowania ucznia oraz potwierdzanie tego faktu podpisem.
- Stosuje się następujące zasady powiadomienia rodziców o ocenach (wymagane minimum):
- wychowawcy pisemnie przedstawiają rodzicom oceny podsumowujące dotychczasowe osiągnięcia na zebraniach lub konsultacjach ok. 15 listopada i ok. 30 kwietnia (klasy I-VI),
- wychowawca powiadamia pisemnie rodziców (na konsultacjach lub w zeszycie korespondencyjnym) o grożących niedostatecznych ocenach klasyfikacyjnych (kl.IV-VI) lub o braku postępów w nauce (kl.I-III) , a także o nie klasyfikowaniu ucznia – na miesiąc przed końcem semestru (roku).
W razie nieobecności wychowawcy obowiązek poinformowania rodziców spoczywa na nauczycielu uczącym danego przedmiotu . - powiadomienie ustne uczniów (a za ich pośrednictwem rodziców) o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych semestralnych i rocznych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej semestralnej i rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania - 2 dni przed konferencją klasyfikacyjną za I semestr oraz 7 dni przed konferencją klasyfikacyjną za rok szkolny (kl.IV-VI).
- Nauczyciel nie ma obowiązku udzielania informacji o uczniu jego rodzicom lub opiekunom prawnym w czasie lekcji.
§ 8 OCENA ZACHOWANIA - Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Począwszy od klasy IV ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
- wzorowe;
- bardzo dobre;
- dobre;
- poprawne;
- nieodpowiednie;
- naganne.
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
Przy ustalaniu ocen semestralnej i rocznej zachowania należy kierować się ustalonymi kryteriami/załącznik do regulaminu/. § 9 TRYB POPRAWIANIA OCEN KLASYFIKACYJNYCH - Od rocznych ocen klasyfikacyjnych wyższych niż niedostateczne przysługuje uczniowi i jego rodzicom ( prawnym opiekunom) odwołanie z co najwyżej 2 przedmiotów, z zastrzeżeniem § 9a.
- Egzamin sprawdzający odbywa się na pisemną prośbę rodziców ucznia (prawnych opiekunów), ucznia lub wychowawcy zgłoszoną do dyrektora szkoły nie później niż 4 dni przed końcoworoczną konferencją klasyfikacyjną. Prośba musi być umotywowana .
- Termin przeprowadzenia egzaminu ustala dyrektor szkoły , przy czym nie może to być termin późniejszy niż 1 dzień przed konferencją klasyfikacyjną za dany rok szkolny.
- Dla przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie :
- dyrektor szkoły – jako przewodniczący komisji
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminator
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji .
- Nauczyciel , o którym mowa w ust.4 pkt.2) , może być zwolniony na jego prośbę z udziału w pracy komisji egzaminacyjnej . Wówczas, a także w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach , na egzaminatora powołuje się innego nauczyciela tego przedmiotu z tej lub innej szkoły ( w porozumieniu z dyrektorem szkoły).
- Egzamin sprawdzający przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- Pytania egzaminacyjne proponuje egzaminator a zatwierdza przewodniczący komisji w porozumieniu z członkiem komisji. Stopień trudności pytań musi odpowiadać kryterium oceny ,o którą ubiega się uczeń .
- Komisja może na podstawie przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego :
- podwyższyć o 1 stopień – w przypadku pozytywnego wyniku egzaminu
- pozostawić stopień ustalony wcześniej przez nauczyciela – w przypadku negatywnego wyniku egzaminu.
- Z przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz stopień ustalony przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne odpowiedzi ucznia i zwięzłe informacje o odpowiedziach ustnych. Protokół i praca ucznia zostają w dokumentacji szkoły.
- Uczeń, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł w wyznaczonym terminie przystąpić do egzaminu sprawdzającego , może przystąpić do niego w terminie określonym przez dyrektora szkoły .
- W przypadku przedmiotów artystycznych oraz oceny celującej nie odbywa się egzamin, lecz powołana komisja ( w składzie wymienionym w ust.4 pkt.1,2,3 ) sprawdza, czy wniosek ucznia o podwyższenie stopnia jest zasadny .
- Stopień ustalony przez komisję jest ostateczny .
§ 9a TRYB ODWOŁAWCZY OD ROCZNYCH OCEN KLASYFIKACYJNYCH - Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić w formie pisemnej zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Zastrzeżenia muszą zawierać uzasadnienie. Tryb ustalania ocen klasyfikacyjnych przedstawiony jest w § 3, § 4, § 5 i§ § 8 .
- Dyrektor szkoły rozpatruje zasadność zastrzeżeń i zawiadamia o decyzji ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, wyznacza dyrektor szkoły po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) w drugiej połowie sierpnia.
- W skład komisji wchodzą:
- w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
- dyrektor szkoły
- wychowawca klasy,
- wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
- przedstawiciel rady rodziców.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 6 pkt 1) lit. b), może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 11 ust. 1.
- Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- skład komisji,
- termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,
- zadania (pytania) sprawdzające,
- wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
- skład komisji,
- termin posiedzenia komisji,
- wynik głosowania,
- ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. - Do protokołu, o którym mowa w ust. 9 pkt 1), dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 4 pkt 1), w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
§ 10 EGZAMINY KLASYFIKACYJNE - Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
- realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;
- spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Uczniowi, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców(prawnych opiekunów) skierowaną do dyrektora szkoły najpóźniej 1 dzień przed konferencją podsumowującą I semestr albo 2 dni przed końcoworoczną konferencja klasyfikacyjną w przypadku egzaminu za II semestr lub cały rok. Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w ust. 3 może się odbywać w przypadku pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej.
- Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust. 9.
- Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala egzaminator po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) i informuje o nim dyrektora szkoły, przy czym nie może to być termin późniejszy niż 15 marca w danym roku szkolnym za I semestr i 1 dzień przed konferencją podsumowującą dany rok szkolny i przedostatni dzień zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym w przypadku egzaminu za II semestr lub cały rok.
- Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 2, 3 i 4 pkt 1, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
- Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
- nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
- Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
- Pytania ( ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne ustala egzaminator, a zatwierdza dyrektor (wicedyrektor) szkoły. Stopień trudności pytań powinien być zróżnicowany i odpowiadać wymaganiom edukacyjnym na poszczególne stopnie.
- W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
- Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 11, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2 - skład komisji;
- termin egzaminu klasyfikacyjnego;
- zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;
- wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. - W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany".
- W ciągu jednego dnia uczeń może być egzaminowany z co najwyżej 2 przedmiotów oprócz plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego.
- Uczeń, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł w wyznaczonym terminie przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego, może przystąpić do niego w terminie określonym przez dyrektora szkoły.
§ 10a - Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 9a.
- Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 11 ust. 1 i § 9a.
§ 11 EGZAMINY POPRAWKOWE - Począwszy od klasy IV, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Podania o przeprowadzenie egzaminu poprawkowego składa uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) lub wychowawca do dyrektora szkoły w terminie do 1 dnia przed konferencją podsumowującą dany rok szkolny z zastrzeżeniem, że gdy będzie pisał najpierw sprawdzian po odwołaniu od oceny o którym mowa w §9a ust.4, to podanie składa w terminie do 1 dnia po przeprowadzonym sprawdzianie.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z wyjątkiem przedmiotów: sztuka, technika, informatyka i wychowanie fizyczne, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Egzamin poprawkowego przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor albo nauczyciel zajmujący tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
- Nauczyciel o którym mowa w ust.4 pkt.2 może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły .
- Pytania ( ćwiczenia , zadania praktyczne ) egzaminacyjne ustala egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji .
- Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz stopień ustalony przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne odpowiedzi ucznia i zwięzłe informacje o odpowiedziach ustnych. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen, w którym wpisuje się datę egzaminu oraz ustalony stopień .
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do kończ września.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 10.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia , rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
- Przepisy § 9a ust. 1-11 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
§ 12 PROMOWANIE UCZNIÓW - Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem ust. 2.
- W wyjątkowych przypadkach, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III, na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
- Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
- Uczeń klasy IV lub V otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 11 ust. 10.
- Uczeń klasy IV lub V, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
- Uczeń klasy IV lub V, który nie spełnił warunków określonych w ust. 4, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem § 11 ust. 10.
- Uczeń klasy VI kończy szkołę jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, z uwzględnieniem ust. 3, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej oraz przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w § 12a ust 1 z zastrzeżeniem § 12a ust. 8 i 18.
- Uczeń klasy VI kończy szkołę z wyróżnieniem jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, z uwzględnieniem ust. 3, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania i ponadto przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w § 12a ust 1, z zastrzeżeniem § 12a ust. 8 i 18.”.
§ 12a SPRAWDZIAN W KLASIE VI - W klasie VI jest przeprowadzany sprawdzian poziomu opanowania umiejętności, ustalonych w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, określonych w odrębnych przepisach, zwany dalej "sprawdzianem".
- Sprawdzian przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zwanej dalej "Komisją Centralną".
- Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, z zastrzeżeniem ust. 4.
- W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
- Opinia, o której mowa w ust. 3, powinna być wydana przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany z tym że nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III.
- Opinię, o której mowa w ust. 3, rodzice (prawni opiekunowie) ucznia przedkładają dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian.
- Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.
- Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych sprawdzianem, są zwolnieni ze sprawdzianu, na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu laureata. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
- Zwolnienie ze sprawdzianu jest równoznaczne z uzyskaniem ze sprawdzianu najwyższego wyniku.
- Sprawdzian trwa 60 minut, z zastrzeżeniem ust. 11.
- Dla uczniów, o których mowa ust. 3, czas trwania sprawdzianu może być przedłużony, nie więcej jednak niż o 30 minut.
- Uczeń może uzyskać na sprawdzianie maksymalnie 40 punktów.
- Prace uczniów sprawdzają egzaminatorzy wpisani do ewidencji egzaminatorów powołani przez dyrektora komisji okręgowej.
- Wynik sprawdzianu ustala komisja okręgowa na podstawie liczby punktów przyznanych przez egzaminatorów.
- Wynik sprawdzianu ustalony przez komisję okręgową jest ostateczny.
- Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu w ustalonym terminie, albo przerwał sprawdzian, przystępuje do sprawdzianu w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
- Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku, z zastrzeżeniem ust. 18.
- W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
- Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku sprawdzaniu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.
- Wyniki sprawdzianu oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu gimnazjalnego dla każdego ucznia komisja okręgowa przekazuje do szkoły nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych, a w przypadku, o którym mowa w ust. 16 - do dnia 31 sierpnia danego roku.
- Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 21, dyrektor szkoły przekazuje uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
- Szczegółowe warunki i sposób przeprowadzenia sprawdzianu reguluje Rozporządzenie MENiS z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
§ 13 POSTANOWIENIA KOŃCOWE - Wewnątrzszkolny system oceniania podlega ewaluacji w zakresie wymagań programowych, sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, motywowania uczniów, sposobu powiadamiania uczniów i rodziców o osiągnięciach edukacyjnych oraz trybu poprawiania ocen klasyfikacyjnych .
- Ewaluacja przybierać będzie różnorodne formy : ankietowania uczniów, rodziców, nauczycieli oraz badania wyników nauczania .
- Niniejszy regulamin może być nowelizowany uchwałą Rady Pedagogicznej na wniosek zainteresowanego nauczyciela lub dyrektora szkoły .
I. Misja Szkoły podstawowej w Wilczycach. (aneks) II. Rozwój dydaktyczny i programowy: Lp | Zadania | Realizacja | Uwagi | 1 | Wprowadzenie języka angielskiego w klasach I-III | 2001/2002 | Inwestor - organ prowadzący | 2 | Organizacja zajęć dodatkowych: - koło teatralne - koło plastyczne - koło informatyczne - zespół wokalno - instrumentalny | 2001/2002 |
| 3 | Stosowanie nowoczesnych metod nauczania oraz pomocy dydaktycznych zgodnie z programem nauczania | Cały czas Wszystkie przedmioty i nauczyciele |
| 4 | Wykorzystywanie programów multimedialnych i informatyzacja procesu dydaktycznego w klasach I-III | Od 2001 |
| 5 | Kontynuacja realizacji tematyki "Wychowania komunikacyjnego" w oparciu o szkolny system zdobywania kart rowerowych. | Od 2000 |
| 6 | Rozwijanie wewnątrzszkolnego systemu mierzenia jakości pracy szkoły | Od 2000 |
| 7 | Przygotowanie i przeprowadzenie egzaminu kompetencji w kl. VI | 2000 do IV 2002 |
| III. Baza lokalowa i dydaktyczna: Lp | Zadania | Realizacja | Uwagi | 1 | Adaptacja pomieszczenia na nową salę lekcyjną. | 2001 Dyrektor szkoły Nauczyciele | Inwestor - organ prowadzący | 2 | Budowa ogrodzenia szkoły | 2000 organ prowadzący wykonawca | Inwestor - organ prowadzący | 3 | Budowa drogi dojazdowej do szkoły | 2000 organ prowadzący wykonawca | Inwestor - organ prowadzący | 4 | Zaopatrzenie świetlicy w wodę nadającą się do picia | X 2000 Dyrektor szkoły Rada Rodziców |
| 5 | Zorganizowanie dożywiania dzieci z rodzin ubogich | X 2000 Dyrektor szkoły, OPS Wilczyce. Wychowawca świetlicy | Środki finansowe z OPS | 6 | Zakupienie mebli szkolnych do sal lekcyjnych wyposażonych w stare meble | 2000/2003 Dyrektor szkoły |
| 7 | Budowa szkolnej sieci informatyczno - dydaktycznej. | 2001/2002 Dyrektor szkoły Nauczyciel informatyki | Wszystkie sale dydaktyczne | 8 | Budowa wózków pod przenośne stanowiska komputerowe | 2001/2002 nauczyciel techniki | Systemem gospodarczym | 9 | Pozyskanie i budowa zestawów komputerowych dla szkolnej sieci informatycznej. | 2001/2004 Dyrektor szkoły Nauczyciel informatyki |
| 10 | a. Uaktualnianie zasobów biblioteki szkolnej, b. Skomputeryzowanie obsługi biblioteki | Cały czas Nauczyciel bibliotekarz 2001 Nauczyciel informatyki |
| 11 | Adaptacja niewykorzystanych pomieszczeń szkolnych znajdujących się w stanie surowym na potrzeby szkoły | 2001/2004 Dyrektor szkoły Nauczyciele Rada Rodziców | We własnym zakresie | 12 | Pozyskanie sprzętu do utrzymania porządku w otoczeniu szkoły | 2001 Dyrektor szkoły | Remont kosiarki z Urzędu Gminy | 13 | Zagospodarowanie terenu wokół budynku szkolnego | 2000/2003 Dyrektor szkoły Nauczyciele Rada Rodziców |
| 14 | Budowa Sali gimnastycznej | 2003 Organ prowadzący Dyrektor szkoły | Inwestor - organ prowadzący | IV. Nauczyciele: Lp | Zadania | Realizacja | Uwagi | 1 | Awans zawodowy nauczyciel - kontraktowy - mianowany - dyplomowany | Od 2000 |
| 2 | Udział w doskonaleniu zawodowym (WDN, kursy, studia podyplomowe, kolegium językowe) a. kwalifikacje do nauczania języka angielskiego a. pełne kwalifikacje do nauczania zintegrowanego i przedszkolnego c. pełne kwalifikacje do prowadzenia biblioteki d. zarządzanie oświatą | Od 2000 - 2003 | kolegium studia magisterskie podyplomowe podyplomowe | V. Uczniowie Lp | Zadania | Realizacja | Uwagi | 1 | Rozwijanie samorządności uczniowskiej a. Analiza i dostosowanie regulaminu SU do zmian organizacyjnych szkoły b. Rozwijanie małej samorządności w kl. I-III c. Rozwijanie współpracy SU z gimnazjum | 2000 SU, opiekun Cały czas SU, opiekun Wychowawcy |
| 2 | Dbamy o własny rozwój a. Współpraca w zespołach klasowych b. Korzystanie z różnych źródeł wiedzy c. Dążymy do przestrzegania zasad kultury d. Rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności | 2000 / 2003 samorząd uczniowski, samorządy klasowe określają w planach wychowawczych |
| VI. Rodzice Lp | Zadania | Realizacja | Uwagi | 1 | 1. Współpraca z wychowawcami klas 2. Kształtowanie prawidłowych stosunków uczeń, nauczyciel, rodzic 3. Aktywny udział w pracach na rzecz szkoły 4. Współpraca w zakresie działań dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńczych | Rozwój w sposób ciągły |
| 2 | Dostosowanie regulaminu Rady Rodziców do zmian organizacyjnych szkoły | 2000 |
| VII. Postanowienia końcowe 1. Plan rozwoju jest otwarty i może ulegać modyfikacji. 2. Plan rozwoju jest uzupełnieniem zadań określonych w Statucie i Programie Wychowawczym Szkoły. 3. Plan rozwoju zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna. 4. Zmiany mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, Dyrektora , Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego. 5. Plan obowiązuje od dnia zatwierdzenia.
|