Strona główna | Mapa serwisu

System oceniania
Menu Główne > Dokumentacja > System oceniania

 Wewnątrzszkolny system oceniania w Szkole Podstawowej w                                     Dąbrówce Tuchowskiej

 

  1. Wewnątrzszkolny System Oceniania Szkoły Podstawowej w Dąbrówce Tuchowskiej oparty jest na rozporządzeniu MENiS z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych ( Dz. U. Nr 199, poz. 2046).
  1. Ocenianiu podlegają:
    1. osiągnięcia edukacyjne ucznia;
    2. zachowanie ucznia.
  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
  1. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
  1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
    1. informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
    2. udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
    3. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
    4. dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
    5. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.
  1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
    1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
    2. ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
    3. ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w danej szkole;
    4. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
    5. ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 12 ust. 2 i § 13 ust. 3;
    6. ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
    7. ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

§ 2

ORGANIZACJA ROKU SZKOLNEGO

  1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:
    1. I semestr (kończy się w ostatnim dniu przed feriami zimowymi)
    2. II semestr (kończy się w ostatnim dniu przed feriami letnimi) .

§ 3

WYMAGANIA EDUKACYJNE

  1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
    1. wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
    2. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
    3. warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
  1. Informacje o trybie oceniania , skali ocen są do wglądu :
    1. u dyrektora szkoły,
    2. u wychowawcy klasy,
    3. w bibliotece szkolnej.

a o wymaganiach edukacyjnych i kryteriach oceniania u nauczycieli uczących.

  1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1), do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 3a i 3b.”.

3a. Dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1), do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą", z zastrzeżeniem ust. 3b.

3b. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1), do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.”.

  1. Przy ustalaniu ocen z wychowania fizycznego , techniki, plastyki, muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć .

§ 4

TRYB OCENIANIA I SKALA OCEN

Ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia powinno być dokonywane systematycznie, w różnych formach : ustnych, pisemnych, ćwiczeń praktycznych; w warunkach zapewniających obiektywność oceny.

Każdy uczeń szkoły jest oceniany w różnych obszarach swojego działania.

Każdy nauczyciel powinien przedstawić uczniom sposób sprawdzania ich osiągnięć edukacyjnych .

  1. ZASADY OCENIANIA UCZNIÓW KLAS I – III (nauczanie zintegrowane)
    1. Uczniowie klas I –III nie otrzymują stopni. Nauczyciel śledzi postępy ucznia w następujących obszarach:
      • edukacja polonistyczna,
      • edukacja matematyczna,
      • edukacja społeczno-przyrodnicza,
      • edukacja plastyczno-techniczna,
      • edukacja muzyczna,
      • edukacja fizyczno-ruchowa.
    1. Bieżące informacje dla ucznia i jego rodziców o postępach w nauce nauczyciel wpisuje do zeszytu ucznia lub na karcie pracy w postaci określeń literowych lub ich odpowiedników:

W - wzorowo

Z – znakomicie

P- przeciętnie

S - słabo

    1. Ok. 15 listopada i ok. 30 kwietnia nauczyciele podsumowują dotychczasowe wiadomości i umiejętności w poszczególnych obszarach oraz zachowanie ucznia stosując powyższe określenia literowe umieszczone kolorem zielonym w rubrykach : miesiąc XI i IV.
  1. ZASADY OCENIANIA UCZNIÓW KLAS IV – VI
    1. Uczniowie klas IV-VI są oceniani za swoje osiągnięcia w następujących obszarach:
      1. przedmioty artystyczne i sportowe :
        • przygotowanie do zajęć (przybory, pomoce, strój itp.)
        • zaangażowanie w wykonywaniu zadań na zajęciach, aktywność
        • wiadomości teoretyczne
        • uzdolnienia kierunkowe
        • umiejętność współpracy w grupie
      1. pozostałe przedmioty :
        • przygotowanie do zajęć (przybory, pomoce, zeszyt itp.)
        • wypowiedzi ustne
        • praca lekcyjna - indywidualna (w tym aktywność)
        • w grupie
        • prace pisemne - bieżące („kartkówki” itp.)
        • sprawdziany z dużych partii materiału i klasówki
        • praca własna ucznia (zadania domowe i dodatkowe).
    1. Do bieżącego oceniania postępów uczniów w klasach IV-VI stosuje się następującą skalę ocen:

6 – stopień celujący

5 – stopień bardzo dobry

4 – stopień dobry

3 – stopień dostateczny

2 – stopień dopuszczający

1 – stopień niedostateczny

zapisywaną w odpowiednich rubrykach odpowiadających obszarom oceniania raz „+” i „-” za aktywność i zaangażowanie wpisywane

w notesie nauczyciela i zeszycie ucznia.

    1. Ok. 15 listopada oraz ok. 30 kwietnia nauczyciele wystawiają ocenę dotychczasowych wiadomości , umiejętności – wg skali podanej w pkt. 2) , a wychowawca ocenę zachowania – wg skali podanej w § 8 ust. 4 , zapisaną w dzienniku w wyznaczonej rubryce , którą uwzględniają na koniec semestru . Rodzice zostają poinformowani pisemnie w zeszytach uczniów lub zeszytach kontaktów z rodzicami albo dzienniczkach.
  1. Do prac pisemnych zaliczamy:
    1. kartkówkę – niezapowiedziana forma sprawdzenia bieżącej wiedzy z ostatniego tematu ( 5 – 15 min.)
    2. sprawdzian – zapowiedziana 1 tydzień przed terminem, kontrola wiadomości z 3 ostatnich tematów lub ostatniego działu (25 – 45 min.)
    3. pracę klasową – 1 lub 2 godzinna forma sprawdzająca dużą partię materiału z jednego przedmiotu lub z całego bloku, musi być ona zaplanowana z 1 tygodniowym wyprzedzeniem.

W ciągu jednego dnia nie może się odbyć więcej niż 1sprawdzian albo praca klasowa, a w ciągu tygodnia – nie więcej niż 3.

  1. Przyjmuje się następujące kryteria oceniania prac klasowych i sprawdzianów :
    1. 100% - 90% możliwych do zdobycia punktów - stopień bardzo dobry
    2. 89% - 75% możliwych do zdobycia punktów - stopień dobry
    3. 74% - 50% możliwych do zdobycia punktów - stopień dostateczny
    4. 49% - 30% możliwych do zdobycia punktów - stopień dopuszczający
    5. 29% - 0% możliwych do zdobycia punktów - stopień niedostateczny.

Nauczyciel ma obowiązek przechowywać do końca roku szkolnego tj. do 31 sierpnia danego roku szkolnego sprawdzone i ocenione prace
klasowe i sprawdziany oraz udostępnić je do wglądu uczniom i rodzicom ( prawnym opiekunom) na ich prośbę .
Po wyżej wymienionym terminie prace kontrolne powinny zostać oddane uczniom lub zniszczone .

  1. W dzienniku nauczyciel może również umieszczać krótkie skróty opisowe np i bz i nb na oznaczenie usprawiedliwionego nieprzygotowania lub braku zadania, zeszytu czy ćwiczeń , w celu kontrolowania czy takie sytuacje nie są zbyt częste oraz w przypadku nieobecności ucznia na lekcji lub niemożności sprawdzenia wiadomości i umiejętności w wyznaczonym terminie .
  1. Obowiązkiem ucznia jest systematyczna praca w ciągu roku szkolnego .

W przypadku usprawiedliwionej nieobecności do 1 tygodnia – uczeń w porozumieniu z nauczycielem uzupełnia braki w ciągu 1 tygodnia po
powrocie do szkoły, a po dłuższej niż 1 tydzień nieobecności – w ciągu 2 tygodni .

  1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
  1. Na wniosek ucznia lub jego rodziców(prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
  1. Na wniosek ucznia lub jego rodziców(prawnych opiekunów), sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).

§ 5

KLASYFIKOWANIE UCZNIÓW

  1. Klasyfikację przeprowadza się dwa razy w roku szkolnym:
    1. śródroczne ( przed feriami zimowymi),
    2. roczne.

  1. Klasyfikowanie śródroczne (roczne) polega na okresowym (rocznym) podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu ocen klasyfikacyjnych.
  2. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania - wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
  3. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
  1. Klasyfikacja uczniów klas I-III.
      1. Klasyfikacja w klasach I-III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 5 ust. 5 pkt. 2) i § 8 ust. 3.
      2. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
      3. Śródroczną ocenę klasyfikacyjną wpisuje nauczyciel do dziennika, a roczną do dziennika i arkusza ocen.
  1. Klasyfikacja uczniów klas IV-VI.
      1. stopień celujący – 6; Klasyfikacja śródroczna (roczna), począwszy od klasy IV, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym semestrze (roku) szkolnym oraz ustaleniu śródrocznych (rocznych) ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej (rocznej) oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 5 ust. 6 pkt 2) i § 8 ust. 4
      2. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali:
        1. stopień celujący – 6;
        2. stopień bardzo dobry – 5;
        3. stopień dobry – 4;
        4. stopień dostateczny – 3;
        5. stopień dopuszczający – 2;
        6. stopień niedostateczny – 1.
      3. W zapisie stopni klasyfikacyjnych za I i II semestr dopuszcza się skrót literowy tzn.:
        1. stopień celujący – cel;
        2. stopień bardzo dobry – bdb;
        3. stopień dobry – db;
        4. stopień dostateczny – dst;
        5. stopień dopuszczający – dop;
        6. stopień niedostateczny – ndst.
      4. 2 dni przed konferencją klasyfikacyjną za I semestr i 7 dni przed konferencją klasyfikacyjną końcoworoczną, każdy nauczyciel wystawia ocenę klasyfikacyjną wg skali określonej w pkt. 2).
      5. Oceny klasyfikacyjne nie powinny być średnią arytmetyczną ocen cząstkowych lecz informacja o osiągnięciach ucznia oraz poziomie jego wiadomości i umiejętności.
      6. Roczna ocena klasyfikacyjna powinna odzwierciedlać pracę ucznia w ciągu całego roku i być zgodna z wymaganiami edukacyjnymi podanymi uczniom na początku roku szkolnego , z zastrzeżeniem §3 ust. 3.
      7. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
      8. Oceny klasyfikacyjne wpisuje do dziennika nauczyciel przedmiotu. W arkuszach ocen odnotowywana jest tylko klasyfikacja roczna, wpisu dokonuje wychowawca.
      9. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  1. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków poprzez organizowanie zajęć dydaktyczno –wyrównanwczych , korekcyjno-kompensacyjnych oraz tworzenie przez nauczycieli uczących programów naprawczych dla uczniów.”

§ 6

ZWOLNIENIA Z ZAJĘĆ OBOWIĄZKOWYCH

  1. Uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki.
  1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego lub informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej opinii.
  1. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego lub informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony”.

§ 7

INFORMOWANIE UCZNIÓW I RODZICÓW O OCENACH

  1. Oceny są jawne zarówno dla uczniów jak i dla rodziców.
  1. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić .
  1. Rodzice mają obowiązek informowania się o osiągnięciach swoich dzieci poprzez:
    1. uczestniczenie w zebraniach z wychowawcą oraz konsultacjach z nauczycielami przedmiotów,
    2. rozmowy indywidualne w godzinach wyznaczonych przez wychowawcę, nauczyciela przedmiotu lub dyrektora szkoły,
    3. przyjmowanie do wiadomości zawiadomień pisemnych dotyczących ocen i zachowania ucznia oraz potwierdzanie tego faktu podpisem.
  1. Stosuje się następujące zasady powiadomienia rodziców o ocenach (wymagane minimum):
      1. wychowawcy pisemnie przedstawiają rodzicom oceny podsumowujące dotychczasowe osiągnięcia na zebraniach lub konsultacjach ok. 15 listopada i ok. 30 kwietnia (klasy I-VI),
      2. wychowawca powiadamia pisemnie rodziców (na konsultacjach lub w zeszycie korespondencyjnym) o grożących niedostatecznych ocenach klasyfikacyjnych (kl.IV-VI) lub o braku postępów w nauce (kl.I-III) , a także o nie klasyfikowaniu ucznia – na miesiąc przed końcem semestru (roku).

W razie nieobecności wychowawcy obowiązek poinformowania rodziców spoczywa na nauczycielu uczącym danego przedmiotu .

    1. powiadomienie ustne uczniów (a za ich pośrednictwem rodziców) o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych semestralnych i rocznych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej semestralnej i rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania - 2 dni przed konferencją klasyfikacyjną za I semestr oraz 7 dni przed konferencją klasyfikacyjną za rok szkolny (kl.IV-VI).
  1. Nauczyciel nie ma obowiązku udzielania informacji o uczniu jego rodzicom lub opiekunom prawnym w czasie lekcji.

§ 8

OCENA ZACHOWANIA

  1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  2. Począwszy od klasy IV ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
    1. wzorowe;
    2. bardzo dobre;
    3. dobre;
    4. poprawne;
    5. nieodpowiednie;
    6. naganne.
  1. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
    1. oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
    2. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

Przy ustalaniu ocen semestralnej i rocznej zachowania należy kierować się ustalonymi kryteriami/załącznik do regulaminu/.

§ 9

TRYB POPRAWIANIA OCEN KLASYFIKACYJNYCH

  1. Od rocznych ocen klasyfikacyjnych wyższych niż niedostateczne przysługuje uczniowi i jego rodzicom ( prawnym opiekunom) odwołanie z co najwyżej 2 przedmiotów, z zastrzeżeniem § 9a.
  1. Egzamin sprawdzający odbywa się na pisemną prośbę rodziców ucznia (prawnych opiekunów), ucznia lub wychowawcy zgłoszoną do dyrektora szkoły nie później niż 4 dni przed końcoworoczną konferencją klasyfikacyjną. Prośba musi być umotywowana .
  1. Termin przeprowadzenia egzaminu ustala dyrektor szkoły , przy czym nie może to być termin późniejszy niż 1 dzień przed konferencją klasyfikacyjną za dany rok szkolny.
  1. Dla przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie :
    1. dyrektor szkoły – jako przewodniczący komisji
    2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminator
    3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji .
  1. Nauczyciel , o którym mowa w ust.4 pkt.2) , może być zwolniony na jego prośbę z udziału w pracy komisji egzaminacyjnej . Wówczas, a także w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach , na egzaminatora powołuje się innego nauczyciela tego przedmiotu z tej lub innej szkoły ( w porozumieniu z dyrektorem szkoły).
  1. Egzamin sprawdzający przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
  1. Pytania egzaminacyjne proponuje egzaminator a zatwierdza przewodniczący komisji w porozumieniu z członkiem komisji. Stopień trudności pytań musi odpowiadać kryterium oceny ,o którą ubiega się uczeń .
  1. Komisja może na podstawie przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego :
    1. podwyższyć o 1 stopień – w przypadku pozytywnego wyniku egzaminu
    2. pozostawić stopień ustalony wcześniej przez nauczyciela – w przypadku negatywnego wyniku egzaminu.
  1. Z przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz stopień ustalony przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne odpowiedzi ucznia i zwięzłe informacje o odpowiedziach ustnych. Protokół i praca ucznia zostają w dokumentacji szkoły.
  1. Uczeń, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł w wyznaczonym terminie przystąpić do egzaminu sprawdzającego , może przystąpić do niego w terminie określonym przez dyrektora szkoły .
  1. W przypadku przedmiotów artystycznych oraz oceny celującej nie odbywa się egzamin, lecz powołana komisja ( w składzie wymienionym w ust.4 pkt.1,2,3 ) sprawdza, czy wniosek ucznia o podwyższenie stopnia jest zasadny .
  1. Stopień ustalony przez komisję jest ostateczny .

§ 9a

TRYB ODWOŁAWCZY

OD ROCZNYCH OCEN KLASYFIKACYJNYCH

  1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić w formie pisemnej zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Zastrzeżenia muszą zawierać uzasadnienie. Tryb ustalania ocen klasyfikacyjnych przedstawiony jest w § 3, § 4, § 5 i§ § 8 .
  2. Dyrektor szkoły rozpatruje zasadność zastrzeżeń i zawiadamia o decyzji ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
  3. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
      1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
      2. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
  1. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, wyznacza dyrektor szkoły po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) w drugiej połowie sierpnia.
  1. W skład komisji wchodzą:
    1. w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
      1. dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji,
      2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
      3. dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
    1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
      1. dyrektor szkoły
      2. wychowawca klasy,
      3. wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
      4. przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
      5. przedstawiciel rady rodziców.
    1. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 6 pkt 1) lit. b), może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
    2. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 11 ust. 1.
    3. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
    1. w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
      1. skład komisji,
      2. termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,
      3. zadania (pytania) sprawdzające,
      4. wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
    1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
      1. skład komisji,
      2. termin posiedzenia komisji,
      3. wynik głosowania,
      4. ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  1. Do protokołu, o którym mowa w ust. 9 pkt 1), dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
  2. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 4 pkt 1), w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

§ 10

EGZAMINY KLASYFIKACYJNE

  1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
  1. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
  1. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
  1. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
    1. realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;
    2. spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
  1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
  1. Uczniowi, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
  1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców(prawnych opiekunów) skierowaną do dyrektora szkoły najpóźniej 1 dzień przed konferencją podsumowującą I semestr albo 2 dni przed końcoworoczną konferencja klasyfikacyjną w przypadku egzaminu za II semestr lub cały rok. Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w ust. 3 może się odbywać w przypadku pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej.
  1. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust. 9.
  1. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  1. Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala egzaminator po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) i informuje o nim dyrektora szkoły, przy czym nie może to być termin późniejszy niż 15 marca w danym roku szkolnym za I semestr i 1 dzień przed konferencją podsumowującą dany rok szkolny i przedostatni dzień zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym w przypadku egzaminu za II semestr lub cały rok.
  1. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 2, 3 i 4 pkt 1, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
  1. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:
    1. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
    2. nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
  1. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
  1. Pytania ( ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne ustala egzaminator, a zatwierdza dyrektor (wicedyrektor) szkoły. Stopień trudności pytań powinien być zróżnicowany i odpowiadać wymaganiom edukacyjnym na poszczególne stopnie.
  1. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
  1. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
    1. imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 11, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2 - skład komisji;
    2. termin egzaminu klasyfikacyjnego;
    3. zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;
    4. wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  1. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany".
  1. W ciągu jednego dnia uczeń może być egzaminowany z co najwyżej 2 przedmiotów oprócz plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego.
  1. Uczeń, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł w wyznaczonym terminie przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego, może przystąpić do niego w terminie określonym przez dyrektora szkoły.

§ 10a

  1. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 9a.
  1. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 11 ust. 1 i § 9a.

§ 11

EGZAMINY POPRAWKOWE

  1. Począwszy od klasy IV, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Podania o przeprowadzenie egzaminu poprawkowego składa uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) lub wychowawca do dyrektora szkoły w terminie do 1 dnia przed konferencją podsumowującą dany rok szkolny z zastrzeżeniem, że gdy będzie pisał najpierw sprawdzian po odwołaniu od oceny o którym mowa w §9a ust.4, to podanie składa w terminie do 1 dnia po przeprowadzonym sprawdzianie.
  1. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z wyjątkiem przedmiotów: sztuka, technika, informatyka i wychowanie fizyczne, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
  1. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
  1. Egzamin poprawkowego przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
      1. dyrektor albo nauczyciel zajmujący tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
      2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
      3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
  1. Nauczyciel o którym mowa w ust.4 pkt.2 może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły .
  1. Pytania ( ćwiczenia , zadania praktyczne ) egzaminacyjne ustala egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji .
  1. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz stopień ustalony przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne odpowiedzi ucznia i zwięzłe informacje o odpowiedziach ustnych. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen, w którym wpisuje się datę egzaminu oraz ustalony stopień .
  1. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do kończ września.
  1. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 10.
  1. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia , rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
  1. Przepisy § 9a ust. 1-11 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

§ 12

PROMOWANIE UCZNIÓW

  1. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem ust. 2.
  1. W wyjątkowych przypadkach, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III, na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
  1. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
  1. Uczeń klasy IV lub V otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 11 ust. 10.
  1. Uczeń klasy IV lub V, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
  1. Uczeń klasy IV lub V, który nie spełnił warunków określonych w ust. 4, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem § 11 ust. 10.
  1. Uczeń klasy VI kończy szkołę jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, z uwzględnieniem ust. 3, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej oraz przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w § 12a ust 1 z zastrzeżeniem § 12a ust. 8 i 18.
  1. Uczeń klasy VI kończy szkołę z wyróżnieniem jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, z uwzględnieniem ust. 3, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania i ponadto przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w § 12a ust 1, z zastrzeżeniem § 12a ust. 8 i 18.”.

§ 12a

SPRAWDZIAN W KLASIE VI

  1. W klasie VI jest przeprowadzany sprawdzian poziomu opanowania umiejętności, ustalonych w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, określonych w odrębnych przepisach, zwany dalej "sprawdzianem".
  1. Sprawdzian przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zwanej dalej "Komisją Centralną".
  1. Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, z zastrzeżeniem ust. 4.
  1. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
  1. Opinia, o której mowa w ust. 3, powinna być wydana przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany z tym że nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III.
  1. Opinię, o której mowa w ust. 3, rodzice (prawni opiekunowie) ucznia przedkładają dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian.
  1. Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.
  1. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych sprawdzianem, są zwolnieni ze sprawdzianu, na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu laureata. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
  1. Zwolnienie ze sprawdzianu jest równoznaczne z uzyskaniem ze sprawdzianu najwyższego wyniku.
  1. Sprawdzian trwa 60 minut, z zastrzeżeniem ust. 11.
  1. Dla uczniów, o których mowa ust. 3, czas trwania sprawdzianu może być przedłużony, nie więcej jednak niż o 30 minut.
  1. Uczeń może uzyskać na sprawdzianie maksymalnie 40 punktów.
  1. Prace uczniów sprawdzają egzaminatorzy wpisani do ewidencji egzaminatorów powołani przez dyrektora komisji okręgowej.
  1. Wynik sprawdzianu ustala komisja okręgowa na podstawie liczby punktów przyznanych przez egzaminatorów.
  1. Wynik sprawdzianu ustalony przez komisję okręgową jest ostateczny.
  1. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu w ustalonym terminie, albo przerwał sprawdzian, przystępuje do sprawdzianu w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
  1. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku, z zastrzeżeniem ust. 18.
  1. W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
  1. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
  1. Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku sprawdzaniu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.
  1. Wyniki sprawdzianu oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu gimnazjalnego dla każdego ucznia komisja okręgowa przekazuje do szkoły nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych, a w przypadku, o którym mowa w ust. 16 - do dnia 31 sierpnia danego roku.
  1. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 21, dyrektor szkoły przekazuje uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
  1. Szczegółowe warunki i sposób przeprowadzenia sprawdzianu reguluje Rozporządzenie MENiS z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

§ 13

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Wewnątrzszkolny system oceniania podlega ewaluacji w zakresie wymagań programowych, sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, motywowania uczniów, sposobu powiadamiania uczniów i rodziców o osiągnięciach edukacyjnych oraz trybu poprawiania ocen klasyfikacyjnych .
  1. Ewaluacja przybierać będzie różnorodne formy : ankietowania uczniów, rodziców, nauczycieli oraz badania wyników nauczania .
  1. Niniejszy regulamin może być nowelizowany uchwałą Rady Pedagogicznej na wniosek zainteresowanego nauczyciela lub dyrektora szkoły .

I. Misja Szkoły podstawowej w Wilczycach. (aneks)

II. Rozwój dydaktyczny i programowy:

Lp

Zadania

Realizacja

Uwagi

1

Wprowadzenie języka angielskiego w klasach I-III

2001/2002

Inwestor - organ prowadzący

2

Organizacja zajęć dodatkowych:
- koło teatralne
- koło plastyczne
- koło informatyczne
- zespół wokalno - instrumentalny

2001/2002


3

Stosowanie nowoczesnych metod nauczania oraz pomocy dydaktycznych zgodnie z programem nauczania

Cały czas Wszystkie przedmioty i nauczyciele


4

Wykorzystywanie programów multimedialnych i informatyzacja procesu dydaktycznego w klasach I-III

Od 2001


5

Kontynuacja realizacji tematyki "Wychowania komunikacyjnego" w oparciu o szkolny system zdobywania kart rowerowych.

Od 2000


6

Rozwijanie wewnątrzszkolnego systemu mierzenia jakości pracy szkoły

Od 2000


7

Przygotowanie i przeprowadzenie egzaminu kompetencji w kl. VI

2000 do IV 2002




III. Baza lokalowa i dydaktyczna:

Lp

Zadania

Realizacja

Uwagi

1

Adaptacja pomieszczenia na nową salę lekcyjną.

2001
Dyrektor szkoły
Nauczyciele

Inwestor - organ prowadzący

2

Budowa ogrodzenia szkoły

2000 organ prowadzący wykonawca

Inwestor - organ prowadzący

3

Budowa drogi dojazdowej do szkoły

2000 organ prowadzący wykonawca

Inwestor - organ prowadzący

4

Zaopatrzenie świetlicy w wodę nadającą się do picia

X 2000 Dyrektor szkoły Rada Rodziców


5

Zorganizowanie dożywiania dzieci z rodzin ubogich

X 2000 Dyrektor szkoły, OPS Wilczyce. Wychowawca świetlicy

Środki finansowe z OPS

6

Zakupienie mebli szkolnych do sal lekcyjnych wyposażonych w stare meble

2000/2003 Dyrektor szkoły


7

Budowa szkolnej sieci informatyczno - dydaktycznej.

2001/2002 Dyrektor szkoły Nauczyciel informatyki

Wszystkie sale dydaktyczne

8

Budowa wózków pod przenośne stanowiska komputerowe

2001/2002 nauczyciel techniki

Systemem gospodarczym

9

Pozyskanie i budowa zestawów komputerowych dla szkolnej sieci informatycznej.

2001/2004 Dyrektor szkoły Nauczyciel informatyki


10

a. Uaktualnianie zasobów biblioteki szkolnej,
b. Skomputeryzowanie obsługi biblioteki

Cały czas Nauczyciel bibliotekarz 2001 Nauczyciel informatyki


11

Adaptacja niewykorzystanych pomieszczeń szkolnych znajdujących się w stanie surowym na potrzeby szkoły

2001/2004 Dyrektor szkoły Nauczyciele Rada Rodziców

We własnym zakresie

12

Pozyskanie sprzętu do utrzymania porządku w otoczeniu szkoły

2001 Dyrektor szkoły

Remont kosiarki z Urzędu Gminy

13

Zagospodarowanie terenu wokół budynku szkolnego

2000/2003 Dyrektor szkoły Nauczyciele Rada Rodziców


14

Budowa Sali gimnastycznej

2003 Organ prowadzący Dyrektor szkoły

Inwestor - organ prowadzący



IV. Nauczyciele:

Lp

Zadania

Realizacja

Uwagi

1

Awans zawodowy nauczyciel
- kontraktowy
- mianowany
- dyplomowany

Od 2000


2

Udział w doskonaleniu zawodowym (WDN, kursy, studia podyplomowe, kolegium językowe)
a. kwalifikacje do nauczania języka angielskiego
a. pełne kwalifikacje do nauczania zintegrowanego i przedszkolnego
c. pełne kwalifikacje do prowadzenia biblioteki
d. zarządzanie oświatą

Od 2000 - 2003




kolegium
studia magisterskie

podyplomowe
podyplomowe



V. Uczniowie

Lp

Zadania

Realizacja

Uwagi

1

Rozwijanie samorządności uczniowskiej
a. Analiza i dostosowanie regulaminu SU do zmian organizacyjnych szkoły
b. Rozwijanie małej samorządności w kl. I-III
c. Rozwijanie współpracy SU z gimnazjum

2000 SU, opiekun
Cały czas
SU, opiekun Wychowawcy


2

Dbamy o własny rozwój
a. Współpraca w zespołach klasowych
b. Korzystanie z różnych źródeł wiedzy
c. Dążymy do przestrzegania zasad kultury
d. Rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności

2000 / 2003
samorząd uczniowski, samorządy klasowe określają w planach wychowawczych




VI. Rodzice

Lp

Zadania

Realizacja

Uwagi

1

1. Współpraca z wychowawcami klas
2. Kształtowanie prawidłowych stosunków uczeń, nauczyciel, rodzic
3. Aktywny udział w pracach na rzecz szkoły
4. Współpraca w zakresie działań dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńczych

Rozwój w sposób ciągły


2

Dostosowanie regulaminu Rady Rodziców do zmian organizacyjnych szkoły

2000




VII. Postanowienia końcowe

1. Plan rozwoju jest otwarty i może ulegać modyfikacji.
2. Plan rozwoju jest uzupełnieniem zadań określonych w Statucie i Programie Wychowawczym Szkoły.
3. Plan rozwoju zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna.
4. Zmiany mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, Dyrektora , Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego.
5. Plan obowiązuje od dnia zatwierdzenia.