Strona główna | Mapa serwisu

Kryteria ocen z zach.
Menu Główne > Dokumentacja > Kryteria ocen z zach.

Zachowanie ucznia ocenia się w dziewięciu kategoriach opisowych oznaczonych cyframi rzymskimi. Zadaniem nauczyciela jest wybranie w kolejnych kategoriach spośród poszczególnych zapisów tego zdania, które najlepiej charakteryzuje ucznia w opinii: wychowawcy, innych nauczycieli, uczniów i/lub innych członków szkolnej społeczności. Cyfra przy wybranym zapisie oznacza liczbę przyznanych punktów w danej kategorii. Suma punktów zamieniana jest na ocenę według zasad wymienionych w ustaleniach końcowych załącznika.

 

 

I. Stosunek do nauki. W stosunku do swoich możliwości, wkładu pracy i innych uwarunkowań, uczeń osiąga wyniki:

4. Maksymalne

3. Dość wysokie

2. Przeciętne

1. Niskie

0. Zdecydowanie zbyt niskie

 

 

II. Frekwencja:

4. Uczeń nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności i spóźnień.

3. Uczeń ma niewielką liczbę godzin nieusprawiedliwionych nieobecności lub spóźnień (do 2 spóźnień, 2 h nieusprawiedliwionych).

2. Uczeń często opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia lub spóźnia się (łączna liczba spóźnień i nieusprawiedliwionych nieobecności wynosi od 5 do 8).

1. Liczba godzin nieusprawiedliwionych i spóźnień wynosi od 9 do 19.

0. Uczeń nagminnie spóźnia się lub opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia (łączna liczba spóźnień i nieusprawiedliwionych nieobecności przekracza 20.

 

 

III. Rozwój własnych uzdolnień i zainteresowań:

4. Uczeń uczestniczy w zajęciach szkolnych lub pozaszkolnych kół zainteresowań albo prowadzi intensywne samokształcenie lub w innej formie rozwija swoje możliwości, co przynosi mu sukcesy naukowe, artystyczne, sportowe lub w innych dziedzinach.

3. Uczeń uczestniczy w zajęciach szkolnych kół zainteresowań lub prowadzi samokształcenie w wybranym kierunku, co pozwala mu osiągnąć wyjątkowo wysoki poziom wiedzy w zakresie niektórych przedmiotów objętych szkolnym programem nauczania.

2. Uczeń sporadycznie uczestniczy w zajęciach szkolnych kół zainteresowań albo prosi nauczycieli o wskazówki do samodzielnej pracy nad sobą, uzupełnia wiedzę zdobywaną podczas lekcji do poziomu niezbędnego dla uzyskania dobrych stopni.

1. Uczeń nie jest zainteresowany samorozwojem, satysfakcjonuje go uzyskiwanie przeciętnych wyników w nauce szkolnej.

0. Uczeń nie jest zainteresowany samorozwojem ani uzyskiwaniem choćby przeciętnych wyników w nauce szkolnej.

 

 

IV. Takt i kultura w stosunkach z ludźmi:

4. Uczeń jest zawsze taktowny, prezentuje wysoką kulturę słowa i dyskusji, a jego postawa nacechowana jest życzliwością w stosunku do otoczenia.

3. Uczeń jest zwykle taktowny, życzliwie usposobiony, a w rozmowach stara się o zachowanie kultury słowa, umie dyskutować.

2. Zdarzyło się (1-2 razy), że uczeń zachowywał się nietaktownie lub, nie zapanowawszy nad emocjami, użył mało kulturalnego słownictwa, w rozmowie lub dyskusji.

1. Uczeń często bywa nietaktowny, czasami używa mało kulturalnego słownictwa w rozmowach czy dyskusji.

0. Uczeń zwykle jest nietaktowny, używa wulgaryzmów, jest agresywny - nie stara się nawet o zachowanie kulturalnych form w prowadzeniu rozmów czy dyskusji.

 

 

V. Dbałość o wygląd zewnętrzny:

4 -1 punktu

 

 

VI. Sumienność, poczucie odpowiedzialności:

4. Uczeń zawsze dotrzymuje ustalonych terminów (zwrot książek do biblioteki, sprawdzianów, przekazywanie usprawiedliwień itp.) rzetelnie wywiązuje się z powierzonych mu oraz podejmowanych dobrowolnie różnorodnych prac i zadań.

2. Zdarza się, że uczeń nie dotrzymuje ustalonych terminów lub niezbyt dobrze wywiązuje się z powierzonych mu prac i zadań; rzadko podejmuje dobrowolne zobowiązania, ale dobrze się z nich wywiązuje.

1. Uczeń często nie dotrzymuje ustalonych terminów lub niechętnie i niezbyt starannie wykonuje powierzone mu prace i zadania, niechętnie podejmuje dobrowolne zobowiązania i czasem się z nich wywiązuje.

 

 

VII. Postawa moralna i społeczna:

4. W codziennym życiu szkolnym uczeń wykazuje się uczciwością, zawsze reaguje na dostrzeżone przejawy zła, szanuje godność osobistą własną i innych osób, swoją postawą podkreśla szacunek dla pracy swojej i innych, a także dla mienia publicznego i własności prywatnej; chętnie pomaga kolegom zarówno w nauce, jak w innch sprawach życiowych, wykazuje się dużą aktywność w działaniu na rzecz zespołu w szkole lub poza nią.

3. Uczeń zwykle postępuje uczciwie, reaguje na dostrzeżone przejawy zła, stara się nie uchybiać godności własnej i innych osób, szanuje własną i cudzą pracę, mienie publiczne i prywatne; nie uchyla się od pomocy kolegom w nauce i innych sprawach życiowych, angażuje się w prace na rzecz zespołu.

2. Zdarzyło się (kilka razy), że uczeń nie postąpił zgodnie z zasadą uczciwości w stosunkach międzyludzkich lub nie zareagował na ewidentny przejaw zła, uchybił godności własnej lub innej osoby, nie wykazał dostatecznego szacunku dla pracy własnej lub cudzej, naraził na nieznaczny uszczerbek mienie publiczne albo prywatne, odmówił pomocy koledze w nauce lub w innej życiowej sprawie; nie uchyla się od prac na rzecz  zespołu.

1. Uczeń w swoim postępowaniu często nie przestrzega zasady uczciwości, zwykle nie reaguje na przejawy zła, nie ma skłonności do poszanowania godności własnej i innych członków szkolnej społeczności, nie wykazuje szacunku dla pracy lub własności, niechętnie odnosi się do próśb kolegów o pomoc, często unika pracy na rzecz zespołu lub w jego składzie.

0. Postępowanie ucznia zwykle jest sprzeczne z zasadą uczciwości, uczeń jest obojętny wobec przejawów zła, nie szanuje godności własnej i innych ludzi, nie widzi potrzeby szanowania pracy oraz własności, unika lub odmawia podejmowania jakichkolwiek działań na rzecz innych osób czy zespołu.

 

 

VIII. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa

4.Uczeń zawsze sam przestrzega zasad bezpieczeństwa i prawidłowo reaguje na występowanie zagrożenia.

3. Zdarzyło się (1-2 razy), że uczeń spowodował zagrożenie bezpieczeństwa własnego lub innych osób lub zlekceważył takie zagrożenie, ale zareagował na zwróconą mu uwagę.

2. Czasami (kilkakrotnie) trzeba było uczniowi zwracać uwagę na to, że jego postępowanie może spowodować (lub powoduje) zagrożenie jego bezpieczeństwa lub innych osób, niekiedy lekceważy on takie zagrożenia, ale reaguje na zwróconą uwagę.

1. Często zachowanie ucznia stwarza zagrożenie lub często lekceważy on bezpieczeństwo i nie zawsze reaguje na zwracane uwagi.

0. Często zachowanie ucznia stwarza zagrożenie lub uczeń często lekceważy niebezpieczeństwo i nie zmienia swojej postawy mimo zwracanych uwag.

 

 

IX. Postawa wobec nałogów i uzależnień:

4. Nie stwierdzono u ucznia nałogów czy uzależnień, on sam deklaruje, że jest on od nich wolny, swoją postawą zachęca innych do naśladownictwa lub czynnie wspomaga starania o wyjście z nałogu czy uzależnień.

0. Uczeń palił papierosy, pił alkoholu przyjmował narkotyki i tym samym naraził na uszczerbek nie tylko własne zdrowie, ale i dobre imię szkoły.

 

 

Ustalenia końcowe. Oceny stawia się według następujących zasad:

  1. Uczeń, który choć w jednym przypadku otrzymał 0 punktów, nie może mieć wyższej oceny niż poprawna.
  2. Do dyspozycji wychowawcy przeznacza się  2 pkt.

 

 

 

 

max

36

36 - 32

wzorowe

31- 27

bardzo dobre

26 - 22

dobre

21 - 16

poprawne

15 -12

nieodpowiednie

11 - 0

naganne