Strona główna | Mapa serwisu

Statut szkoły
Menu Główne > Dokumentacja > Statut szkoły

 

 

Spis treści:

§ 1. Nazwa szkoły i informacje wstępne

§ 2. Cele i zadania szkoły

§ 3. Organa szkoły i ich kompetencje:

§ 4. Dyrektor Szkoły

§ 5. Rada Pedagogiczna

§ 6. Samorząd Uczniowski

§ 7. Rada Rodziców

§ 8. Organizacja szkoły:

§ 9. Ramowe Plany Nauczania

§ 10. Programy Nauczania

§ 11. Wewnątrzszkolny System Oceniania

§ 12. Biblioteka szkolna

§ 13. Zadania pomocy pedagogiczno-psychologicznej

§ 14. Nauka religii

§ 15. Zasady rekrutacji uczniów

§ 16. Obowiązki rodziców, prawnych opiekunów

§ 17. Nauczyciele i inni pracownicy:

§ 18. Uprawnienia nauczycieli

§ 19. Odpowiedzialność nauczycieli

§ 20. Zespoły nauczycielskie

§ 21. Zadania wychowawcy

§ 22. Prawa i obowiązki ucznia

§ 23. Dokumentacja przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej

§ 24. Postanowienia końcowe

§ 1.

Nazwa szkoły i informacje wstępne

1. Określenie typu szkoły:

Publiczna Szkoła Podstawowa w Dąbrówce Tuchowskiej.

2. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Tuchów.

3. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Krakowie - Delegatura w Tarnowie.

3. Szkoła jest jednostką budżetową.

4. Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.

5. Cykl kształcenia edukacyjnego w szkole trwa 6 lat.

6. Szkoła posiada bibliotekę.

7. Przy szkole funkcjonuje oddział przedszkolny.

8. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

9. Oprócz Statutu szkoła posiada wewnętrzne regulaminy.

10.Rada Rodziców, Rada Pedagogiczna i SU może wystąpić do organu prowadzącego o nadanie imienia szkole .

11. Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu.

12. Do obwodu Szkoły Podstawowej w Dąbrówce Tuchowskiej należą wszyscy uczniowie zamieszkujący w miejscowości – Dąbrówka Tuchowska.

§ 2.

Cele i zadania szkoły

Cele i zadania szkoły są realizowane na podstawie ustawy o systemie oświaty z dnia

7 września 1991 roku oraz przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

1. W zakresie nauczania:

A) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej;

B) podnosi poziom edukacji społeczeństwa przez upowszechnienie wykształcenia;

C) wyrównuje szanse edukacyjne uczniów i prowadzi profilaktykę społeczną;

D) umożliwia absolwentom zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym kontynuowanie nauki w gimnazjum;

E) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości;

F) umożliwia realizowanie indywidualnego programu nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie ;

G) umożliwia podejmowanie eksperymentów i innowacji pedagogicznych;

H) przygotowuje do odpowiedniego współtworzenia świata i odnajdywania w nim własnego miejsca ;

I) szkoła pokazuje dziecku złożoność świata i miejsce człowieka w środowisku

przyrodniczym, społecznym i kulturowym;

J) prowadzi różnorodne zajęcia prowadzące do integracji dzieci niepełnosprawnych

z pozostałymi uczniami szkoły;

K) uczniowi wykazującemu wybitne zdolności dyrektor szkoły może zezwolić na

indywidualny tok nauki;

L) zasady i tryb udzielania zezwolenia na indywidualny tok nauki regulują odrębne przepisy.

2. Szkoła realizuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb

środowiska z uwzględnieniem ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny,

a w szczególności:

A) sprawuje opiekę nad uczniami przebywającymi podczas zajęć obowiązkowych,

nadobowiązkowych i pozalekcyjnych;

B) odpowiada za bezpieczeństwo uczniów w czasie pełnionych dyżurów na korytarzach

i boisku szkolnym zgodnie z regulaminem i harmonogramem dyżurów;

C) harmonogram dyżurów opracowuje dyrektor szkoły lub zespół

nauczycieli powołany przez dyrektora szkoły;

D) nauczyciele - wychowawcy (kierownicy wycieczek) odpowiadają za bezpieczeństwo

uczniów podczas wyjść poza teren szkoły oraz wyjazdów organizowanych poza szkołę;

Nauczyciel oświadcza, ze zna przepisy dotyczące organizacji i przebiegu wycieczek

szkolnych i składa odpowiednią dokumentację, która musi być zatwierdzona przez dyrektora.

E) zapewnia uczniom bezpieczeństwo ,ochronę przed przemocą ,uzależnieniami,

demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej.

3. Szkoła sprawuje opiekę psychologiczną, pedagogiczną nad uczniami:

A) organizuje opiekę i pomoc uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc ;

B) szkoła organizuje współdziałanie z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,

C) sprawuje opiekę nad uczniami z zaburzeniami rozwojowymi, z dysfunkcją narządu ruchu , słuchu lub wzroku organizując indywidualne nauczanie ;

D) nauczanie indywidualne organizuje się w domu rodzinnym dziecka lub w szkole,

E) zasady organizowania nauczania indywidualnego oraz tryb udzielania zezwolenia

określają odrębne przepisy,

F) dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu

nauczycielowi zwanemu "wychowawcą",

G) w szczególnych przypadkach rodzice i uczniowie mają możliwość wpłynięcia na zmianę wychowawcy klasy poprzez zgłoszenie swoich zastrzeżeń do dyrektora szkoły.

§ 3.

Organa szkoły

1. Organami szkoły są:

A) Dyrektor Szkoły;

B)Rada Pedagogiczna;

C) Samorząd Uczniowski;

D) Rada Rodziców.

2. Powyższe organa mają prawo:

A) działać i podejmować decyzje w ramach swoich kompetencji określonych ustawą,

B) rozwiązywać sytuacje konfliktowe wewnątrz szkoły,

C) informować o podejmowanych decyzjach i planowanych działaniach.

3. Szczegółowe zadania i obowiązki organów szkoły stanowią odrębne regulaminy.

4. Organa szkoły współpracują ze sobą przy podejmowaniu ważnych decyzji dotyczących działalności szkoły poprzez :

A) uczestnictwo swych przedstawicieli na zebraniach plenarnych,

B) opiniowanie projektowanych uchwał i statutu szkoły,

C)informowanie o podjętych działaniach poprzez dyrektora szkoły.

5. Rada Pedagogiczna może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.

6. Rada Pedagogiczna może występować z wnioskami do organu prowadzącego szkołę

o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego .

7. Dyrektor szkoły może wstrzymać wykonanie uchwał organów szkoły niezgodnych

z przepisami prawa lub interesem szkoły. W takim przypadku, w terminie

dwóch tygodni uzgadnia sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem sporu.

W przypadku braku uzgodnienia przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi

bezpośrednio nadzorującemu szkołę.

§ 4.

Dyrektor szkoły

Do zadań dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i monitorowanie pracy szkoły.

W szczególności zabiega o stworzenie odpowiednich warunków do wykonywania

zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Sprawuje opiekę nad

uczniami stwarzając im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego.

1. Do kompetencji dyrektora szkoły, w zakresie działań związanych z podstawowym funkcjonowaniem szkoły należą :

A) przedstawianie Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyników klasyfikacji

śródrocznej, końcoworocznej (promocji uczniów);

B) sprawowanie nadzoru pedagogicznego, monitorowanie pracy nauczycieli oraz przedstawianie Radzie Pedagogicznej, co najmniej dwa razy do roku, wniosków wynikających ze sprawowania nadzoru;

C) zatwierdzanie "Planu rozwoju zawodowego" związanego z awansem zawodowym,

opieka nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę- stażystami/ gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy;/

D) prowadzenie dokumentacji pedagogicznej;

E) dopuszczanie zarządzeniem do użytku "Szkolnego zestawu programów nauczania z uwzględnieniem ścieżek edukacyjnych, po uprzednim zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców;

F) opracowuje arkusz organizacyjny szkoły oraz ustala szkolny plan nauczania dla każdego etapu edukacyjnego w danym roku szkolnym;

G) podejmuje decyzje o zawieraniu zajęć dydaktycznych, określonych odrębnymi przepisami;

H) wydaje decyzje o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły, odroczeniu, zezwala na realizacje obowiązku szkolnego poza szkołą, wydaje decyzje w sprawie
przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego;


I) występuje do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia objętego obowiązkiem szkolnym do innej szkoły;

J) w drodze decyzji może skreślić ucznia z listy uczniów na podstawie uchwały

Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;

K) jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej, przygotowuje i prowadzi zebrania

Rady Pedagogicznej;

L) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjęte w ramach ich kompetencji;

M) wstrzymuje wykonanie uchwał organów szkoły niezgodnych z przepisami prawa lub interesem szkoły oraz rozstrzyga sprawy sporne między organami szkoły;

2. W zakresie spraw finansowych, administracyjno- gospodarczych oraz bhp dyrektor:

A) opracowuje plan finansowy i przedstawia Radzie Pedagogicznej do zaopiniowania;

B) jest dysponentem środków określonych w planie finansowym szkoły, ponosi odpowiedzialność za prawidłowe ich wykonanie;

C) organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły oraz sprawuje nad nimi nadzór ;

D) dokonuje przeglądu technicznego budynku szkolnego oraz organizuje prace remontowo- naprawcze;

E) stwarza bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki w szkole.

3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli i pracowników obsługi;

A) reprezentuje zakład pracy na zewnątrz;

B) zatrudnia i zwalnia nauczycieli i innych pracowników;

C) przyznaje nagrody i wymierza kary porządkowe;

D) występuje, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, z wnioskiem w sprawie

odznaczeń ,nagród i wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły;

E) współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Samorządem uczniowskim uwzględniając ich opinie ;

F) współdziała z organizacjami związkowymi;

G) ponadto dyrektor szkoły wykonuje inne zadania określone przepisami prawa.


§ 5.

Rada Pedagogiczna

1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą nauczyciele zatrudnieni w szkole.

2. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.

3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły, który przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie

wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.

4. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:

A) zatwierdzenie planów pracy szkoły, Wewnętrznego Systemu Oceniania, Programu Wychowawczego, Planu Rozwoju Szkoły;

B) zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;

C) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole;

D) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;

C) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów,

5. Rada Pedagogiczna opiniuje:

A) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, Szkolny Zestaw Programów;

B) projekt planu finansowego szkoły;

C) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;

D) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac

i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ;

6. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły i projekt jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie.

7. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.

8. Rada Pedagogiczna wykonuje zadania, które w przepisach zostały przewidziane Radzie Szkoły, zasięgając wówczas opinii przedstawicieli rodziców i uczniów.

9. Działanie Rady Pedagogicznej określa regulamin RP .



§ 6.

Samorząd Uczniowski

1. Wszyscy uczniowie szkoły tworzą samorząd zwany dalej "Samorządem”.

2. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów .

3. Samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i

opinie we wszystkich sprawach, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów , takich jak ;

a) prawo do zapoznania się z programem nauczania i Szkolnym Zestawem Programów,

z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami;

b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;

c) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;

D) prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej;

E) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej i sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem;

F) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu;

G) prawo do wydawania opinii na temat pracy nauczycieli i pozostałych pracowników

w odpowiedzi na zapytanie dyrektora, Rady Rodziców lub organu prowadzącego.

§ 7.

Rada Rodziców

1. Rada Rodziców stanowi samorządną reprezentacje rodziców. Zasady tworzenia i działania Rady Rodziców uchwala ogół rodziców uczniów szkoły .

2. Rada Rodziców może występować do dyrektora i Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.

Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia uczniów poprzez :

A) informowanie na bieżąco rodziców o podjętych zadaniach i zamierzeniach

dydaktyczno - wychowawczych w szkole na zebraniach ogólnych poprzez dyrektora szkoły i w oddziałach poprzez wychowawców ;

B) zapoznanie rodziców z obowiązującym regulaminem oceniania, klasyfikowania

i promowania uczniów oraz szkolnym programem wychowawczym;

C) organizowanie czterech zebrań informacyjnych w ciągu roku szkolnego;

wychowawcy klas mogą organizować dodatkowo zebrania z rodzicami w przypadku, kiedy sytuacja będzie tego wymagała .

3. Rada Rodziców gromadzi własne fundusze pochodzące z dowolnych składek rodziców, innych źródeł oraz wydatkuje je zgodnie z regulaminem.

Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi:

1. Każdy organ szkoły może włączyć się do rozstrzygania konkretnego problemu szkoły,

nie naruszając kompetencji innego organu; może wyrazić swoją opinię oraz propozycje rozwiązania sporu.

2. Organy szkoły mogą prowadzić bieżącą wymianę informacji, zapraszać na spotkania

w celu wymiany poglądów.

3. Konflikty pomiędzy organami szkoły rozwiązywane są w drodze negocjacji, dyskusji, perswazji .

4. W przypadku nie osiągnięcia porozumienia wewnątrz szkoły, Dyrektor Szkoły zobowiązany jest poinformować o konfliktowej sytuacji organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny .

§ 8.

Organizacja szkoły

I 1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów,

którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich

przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z wybranym programem dla danej klasy, dopuszczonym do użytku szkolnego .

2. Uczniowie podzieleni są na klasy I-VI, w których realizowane są podstawowe

cele i zadania szkoły.

3. Cykl kształcenia w szkole dzieli się na dwa etapy edukacyjne:

A) I - kształcenie zintegrowane I-III;

B) II - klasy IV-VI.

4. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:

A) I semestr trwa od 1 września do końca tygodnia poprzedzającego rozpoczęcie ferii zimowych ;

B) II semestr od pierwszego tygodnia po feriach zimowych do końca zajęć szkolnych w danym roku szkolnym .

5. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne realizowane są we wszystkich klasach przez

pięć dni w tygodniu, tj. od poniedziałku do piątku. Dopuszcza się realizacje

zajęć w soboty tylko wtedy, gdy są odpracowywane z innego dnia tygodnia.

6. Organizacje stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy umysłowej ucznia .

7. Dopuszcza się możliwość wprowadzenia na wniosek rodziców, dodatkowych zajęć

z języków obcych, na ich koszt.

II 1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno- wychowawcze prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym .

2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Przerwy między lekcyjne ( 5-10 minut oraz jedna 20 minut).

3. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.

III

1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do 30 kwietnia każdego roku .

Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkoły, do 31 maja

danego roku.

3. W arkuszu organizacyjnym szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, liczbę stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów, zajęć obowiązkowych, pozalekcyjnych, nadobowiązkowych, finansowych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę .

4. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych, informatyki,

dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń. Podział na grupy jest obowiązkowy z języków obcych, informatyki

w oddziałach, jeśli liczy powyżej 24 uczniów.

5. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV - VI prowadzone są w grupach

dziewcząt i chłopców, liczących od 12 - 26.

IV

1. Szkoła prowadzi organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem

w szczególności ich potrzeb rozwojowych.

2. W szkole istnieje świetlica socjoterapeutyczna. Jej działalność w danym roku szkolnym jest uzależniona od pozyskanych środków finansowych.



§ 9.

Ramowe plany nauczania

1. Ramowy plan nauczania określa tygodniowy obowiązujący wymiar godzin zajęć

edukacyjnych, w tym godzin do dyspozycji dyrektora szkoły dla poszczególnych etapów kształcenia .

2. Organ prowadzący szkołę może zwiększyć liczbę obowiązujących godzin edukacyjnych

3. Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły mogą być przeznaczone na:

- zwiększenie liczby obowiązujących godzin zajęć edukacyjnych,

- realizacje dodatkowych zajęć edukacyjnych,

- realizacje ścieżek edukacyjnych - zorganizowanie zajęć dla grupy uczniów

z uwzględnieniem ich potrzeb i zainteresowań.

4. Zajęcia edukacyjne "Wychowanie do życia w rodzinie" są realizowane zgodnie

z odrębnymi przepisami.

5. Dla uczniów niepełnosprawnych każdy etap edukacyjny może ulec wydłużeniu przynajmniej o jeden rok .

6. Na podstawie ramowego planu nauczania dyrektor szkoły ustala szkolny plan

nauczania dla danego etapu edukacyjnego z wyodrębnieniem każdego roku szkolnego.

7. W szkolnym planie nauczania dopuszcza się wprowadzenie innego niż w ramowym

planie nauczania zestawienia zajęć edukacyjnych w blok przedmiotowy, pod warunkiem zapewnienia realizacji zadań wynikających z podstawy programowej oraz pod warunkiem, że nie zmniejszy się obowiązującego wymiaru poszczególnych zajęć edukacyjnych w stosunku do wskazanego w ramowym planie nauczania.

8. W szkole mogą być organizowane pozalekcyjne zajęcia w wymiarze ustalonym przez dyrektora szkoły.

9. Decyzja o szczegółowym planie nauczania jest suwerenną decyzją szkoły.

§ 10.

Programy nauczania

1. W szkole program nauczania dla zajęć edukacyjnych dla danego oddziału

ujętym w szkolnym planie nauczania dobiera nauczyciel prowadzący te zajęcia, uwzględniając możliwości uczniów i wyposażenie szkoły.

2. Nauczyciel może wybrać odpowiedni program nauczania spośród programów

wpisanych do wykazu programów nauczania dopuszczonych do użytku.

3. Nauczyciel może opracować własny program, samodzielnie lub z wykorzystaniem

programów nauczania wpisanych do tego wykazu.

4. Program nauczania opracowany samodzielnie przez nauczyciela może zostać wprowadzony do szkolnego zestawu programów po uzyskaniu pozytywnej opinii nauczyciela mianowanego, posiadającego wykształcenie wyższe z dziedziny wiedzy zgodnej z zakresem treści, które program obejmuje oraz poprzez uchwałę Rady Pedagogicznej.

5. Szkolny zestaw programów musi uwzględniać całość podstawy programowej dla

danego etapu edukacyjnego.

6. Szkolny zestaw programów dopuszcza do użytku dyrektor szkoły po zasięgnięciu

opinii Rady Pedagogicznej i opinii Rady Rodziców.

7. W szkole mogą być stosowane eksperymentalne podręczniki szkolne nie wpisane do wykazu podręczników szkolnych dopuszczonych do użytku szkolnego, jeżeli ich wprowadzenie odbywa się zgodnie z przepisami określającymi zasady i warunki prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej.

8. W procesie dydaktycznym mogą być wykorzystywane środki dydaktyczne nie wpisane do wykazu, jeżeli ich stosowanie nie zagraża bezpieczeństwu oraz zdrowiu uczniów.

9. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego

porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą .

§ 11.

Wewnątrzszkolny System Oceniania

I USTALENIA OGÓLNE

  1. Wewnątrzszkolny System Oceniania Szkoły Podstawowej w Dąbrówce Tuchowskiej oparty jest na rozporządzeniu MENiS z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych ( Dz. U. Nr 199, poz. 2046).
  1. Ocenianiu podlegają:
    1. osiągnięcia edukacyjne ucznia;
    2. zachowanie ucznia.
  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
  1. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
  1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
    1. informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
    2. udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
    3. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
    4. dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
    5. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.
  1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
    1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
    2. ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
    3. ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w danej szkole;
    4. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
    5. ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 12 ust. 2 i § 13 ust. 3;
    6. ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
    7. ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce

II ORGANIZACJA ROKU SZKOLNEGO

  1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:
    1. I semestr (kończy się w ostatnim dniu przed feriami zimowymi)
    2. II semestr (kończy się w ostatnim dniu przed feriami letnimi) .

III WYMAGANIA EDUKACYJNE

  1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
    1. wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
    2. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
    3. warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
  1. Informacje o trybie oceniania , skali ocen są do wglądu :
    1. u dyrektora szkoły,
    2. u wychowawcy klasy,
    3. w bibliotece szkolnej.

a o wymaganiach edukacyjnych i kryteriach oceniania u nauczycieli uczących.

  1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 3a i 3b.”.

3a. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą", z zastrzeżeniem ust. 3b.

3b. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

  1. Przy ustalaniu ocen z wychowania fizycznego , techniki, plastyki, muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć .

IV TRYB OCENIANIA I SKALA OCEN

Ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia powinno być dokonywane systematycznie, w różnych formach : ustnych, pisemnych, ćwiczeń praktycznych; w warunkach zapewniających obiektywność oceny.

Każdy uczeń szkoły jest oceniany w różnych obszarach swojego działania.

Każdy nauczyciel powinien przedstawić uczniom sposób sprawdzania ich osiągnięć edukacyjnych .

ZASADY OCENIANIA UCZNIÓW KLAS I – III (nauczanie zintegrowane)

    1. Uczniowie klas I –III nie otrzymują stopni. Nauczyciel śledzi postępy ucznia w następujących obszarach:
      • edukacja polonistyczna,
      • edukacja matematyczna,
      • edukacja społeczno-przyrodnicza,
      • edukacja plastyczno-techniczna,
      • edukacja muzyczna,
      • edukacja fizyczno-ruchowa.
    1. Bieżące informacje dla ucznia i jego rodziców o postępach w nauce nauczyciel wpisuje do zeszytu ucznia lub na karcie pracy w postaci określeń literowych lub ich odpowiedników:

W - wzorowo

Z – znakomicie

P- przeciętnie

S - słabo

ZASADY OCENIANIA UCZNIÓW KLAS IV – VI

    1. Uczniowie klas IV-VI są oceniani za swoje osiągnięcia w następujących obszarach:
      1. przedmioty artystyczne i sportowe :
        • przygotowanie do zajęć (przybory, pomoce, strój itp.)
        • zaangażowanie w wykonywaniu zadań na zajęciach, aktywność
        • wiadomości teoretyczne
        • uzdolnienia kierunkowe
        • umiejętność współpracy w grupie
      1. pozostałe przedmioty :
        • przygotowanie do zajęć (przybory, pomoce, zeszyt itp.)
        • wypowiedzi ustne
        • praca lekcyjna - indywidualna (w tym aktywność)
        • w grupie
        • prace pisemne - bieżące („kartkówki” itp.)
        • sprawdziany z dużych partii materiału i klasówki
        • praca własna ucznia (zadania domowe i dodatkowe).
    1. Do bieżącego oceniania postępów uczniów w klasach IV-VI stosuje się następującą skalę ocen:

6 – stopień celujący

5 – stopień bardzo dobry

4 – stopień dobry

3 – stopień dostateczny

2 – stopień dopuszczający

1 – stopień niedostateczny

zapisywaną w odpowiednich rubrykach odpowiadających obszarom oceniania raz „+” i „-” za aktywność i zaangażowanie wpisywane

w notesie nauczyciela i zeszycie ucznia.

  1. Do prac pisemnych zaliczamy:
    1. kartkówkę – niezapowiedziana forma sprawdzenia bieżącej wiedzy z ostatniego tematu ( 5 – 15 min.)
    2. sprawdzian – zapowiedziany 1 tydzień przed terminem, kontrola wiadomości z 3 ostatnich tematów lub ostatniego działu (25 – 45 min.)
    3. pracę klasową – 1 lub 2 godzinna forma sprawdzająca dużą partię materiału z jednego przedmiotu lub z całego bloku, musi być ona zaplanowana z 1 tygodniowym wyprzedzeniem.

W ciągu jednego dnia nie może się odbyć więcej niż 1sprawdzian albo praca klasowa, a w ciągu tygodnia – nie więcej niż 3.

  1. Przyjmuje się następujące kryteria oceniania prac klasowych i sprawdzianów :
    1. 100% - 90% możliwych do zdobycia punktów - stopień bardzo dobry
    2. 89% - 75% możliwych do zdobycia punktów - stopień dobry
    3. 74% - 50% możliwych do zdobycia punktów - stopień dostateczny
    4. 49% - 30% możliwych do zdobycia punktów - stopień dopuszczający
    5. 29% - 0% możliwych do zdobycia punktów - stopień niedostateczny.

Nauczyciel ma obowiązek przechowywać do końca roku szkolnego tj. do 31 sierpnia danego roku szkolnego sprawdzone i ocenione prace
klasowe i sprawdziany oraz udostępnić je do wglądu uczniom i rodzicom ( prawnym opiekunom) na ich prośbę .
Po wyżej wymienionym terminie prace kontrolne powinny zostać oddane uczniom lub zniszczone .

  1. W dzienniku nauczyciel może również umieszczać krótkie skróty opisowe np i bz i nb na oznaczenie usprawiedliwionego nieprzygotowania lub braku zadania, zeszytu czy ćwiczeń , w celu kontrolowania czy takie sytuacje nie są zbyt częste oraz w przypadku nieobecności ucznia na lekcji lub niemożności sprawdzenia wiadomości i umiejętności w wyznaczonym terminie .
  1. Obowiązkiem ucznia jest systematyczna praca w ciągu roku szkolnego .

W przypadku usprawiedliwionej nieobecności do 1 tygodnia – uczeń w porozumieniu z nauczycielem uzupełnia braki w ciągu 1 tygodnia po
powrocie do szkoły, a po dłuższej niż 1 tydzień nieobecności – w ciągu 2 tygodni .

  1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
  1. Na wniosek ucznia lub jego rodziców(prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
  1. Na wniosek ucznia lub jego rodziców(prawnych opiekunów), sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).

V KLASYFIKOWANIE UCZNIÓW

  1. Klasyfikację przeprowadza się dwa razy w roku szkolnym:
    1. śródroczne ( przed feriami zimowymi),
    2. roczne.

  1. Klasyfikowanie śródroczne (roczne) polega na okresowym (rocznym) podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu ocen klasyfikacyjnych.
  2. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania - wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
  3. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
  1. Klasyfikacja uczniów klas I-III.
      1. Klasyfikacja w klasach I-III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i oceny klasyfikacyjnej zachowania . Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
      2. Śródroczną ocenę klasyfikacyjną wpisuje nauczyciel do dziennika, a roczną do dziennika i arkusza ocen.
  1. Klasyfikacja uczniów klas IV-VI.
      1. stopień celujący – 6; Klasyfikacja śródroczna (roczna), począwszy od klasy IV, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym semestrze (roku) szkolnym oraz ustaleniu śródrocznych (rocznych) ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej (rocznej) oceny klasyfikacyjnej zachowania.
      2. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali:
        1. stopień celujący – 6;
        2. stopień bardzo dobry – 5;
        3. stopień dobry – 4;
        4. stopień dostateczny – 3;
        5. stopień dopuszczający – 2;
        6. stopień niedostateczny – 1.
      3. W zapisie stopni klasyfikacyjnych za I i II semestr dopuszcza się skrót literowy tzn.:
        1. stopień celujący – cel;
        2. stopień bardzo dobry – bdb;
        3. stopień dobry – db;
        4. stopień dostateczny – dst;
        5. stopień dopuszczający – dop;
        6. stopień niedostateczny – ndst.
      1. 2 dni przed konferencją klasyfikacyjną za I semestr i 7 dni przed konferencją klasyfikacyjną końcoworoczną, każdy nauczyciel wystawia ocenę klasyfikacyjną wg skali określonej w pkt. 2.
      2. Oceny klasyfikacyjne nie powinny być średnią arytmetyczną ocen cząstkowych lecz informacja o osiągnięciach ucznia oraz poziomie jego wiadomości i umiejętności.
      3. Roczna ocena klasyfikacyjna powinna odzwierciedlać pracę ucznia w ciągu całego roku i być zgodna z wymaganiami edukacyjnymi podanymi uczniom na początku roku szkolnego .
      4. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
      5. Oceny klasyfikacyjne wpisuje do dziennika nauczyciel przedmiotu. W arkuszach ocen odnotowywana jest tylko klasyfikacja roczna, wpisu dokonuje wychowawca.
      6. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  1. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków poprzez organizowanie zajęć dydaktyczno –wyrównanwczych , korekcyjno-kompensacyjnych oraz tworzenie przez nauczycieli uczących programów naprawczych dla uczniów.”

VI ZWOLNIENIA Z ZAJĘĆ OBOWIĄZKOWYCH

  1. Uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki.
  1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego lub informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej opinii.
  1. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego lub informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony”.

VII INFORMOWANIE UCZNIÓW I RODZICÓW O OCENACH

  1. Oceny są jawne zarówno dla uczniów jak i dla rodziców.
  1. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić .
  1. Rodzice mają obowiązek informowania się o osiągnięciach swoich dzieci poprzez:
    1. uczestniczenie w zebraniach z wychowawcą oraz konsultacjach z nauczycielami przedmiotów,
    2. rozmowy indywidualne w godzinach wyznaczonych przez wychowawcę, nauczyciela przedmiotu lub dyrektora szkoły,
    3. przyjmowanie do wiadomości zawiadomień pisemnych dotyczących ocen i zachowania ucznia oraz potwierdzanie tego faktu podpisem.
  1. Stosuje się następujące zasady powiadomienia rodziców o ocenach (wymagane minimum):
      1. wychowawcy pisemnie przedstawiają rodzicom oceny podsumowujące dotychczasowe osiągnięcia na zebraniach lub konsultacjach ok. 15 listopada i ok. 30 kwietnia (klasy I-VI),
      2. wychowawca powiadamia pisemnie rodziców (na konsultacjach lub w zeszycie korespondencyjnym) o grożących niedostatecznych ocenach klasyfikacyjnych (kl. IV- VI) lub o braku postępów w nauce (kl. I- III) , a także o nie klasyfikowaniu ucznia – na miesiąc przed końcem semestru (roku).

W razie nieobecności wychowawcy obowiązek poinformowania rodziców spoczywa na nauczycielu uczącym danego przedmiotu .

    1. powiadomienie ustne uczniów (a za ich pośrednictwem rodziców) o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych semestralnych i rocznych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej semestralnej i rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania - 2 dni przed konferencją klasyfikacyjną za I semestr oraz 7 dni przed konferencją klasyfikacyjną za rok szkolny (kl.IV-VI).
  1. Nauczyciel nie ma obowiązku udzielania informacji o uczniu jego rodzicom lub opiekunom prawnym w czasie lekcji.

VIII OCENA ZACHOWANIA

  1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  2. Począwszy od klasy IV ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
    1. wzorowe;
    2. bardzo dobre;
    3. dobre;
    4. poprawne;
    5. nieodpowiednie;
    6. naganne.
  1. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
    1. oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
    2. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

Przy ustalaniu ocen semestralnej i rocznej zachowania należy kierować się ustalonymi kryteriami/załącznik do regulaminu/.

IX

TRYB POPRAWIANIA OCEN KLASYFIKACYJNYCH

  1. Od rocznych ocen klasyfikacyjnych wyższych niż niedostateczne przysługuje uczniowi i jego rodzicom ( prawnym opiekunom) odwołanie z co najwyżej 2 przedmiotów.
  1. Egzamin sprawdzający odbywa się na pisemną prośbę rodziców ucznia (prawnych opiekunów), ucznia lub wychowawcy zgłoszoną do dyrektora szkoły nie później niż 4 dni przed końcoworoczną konferencją klasyfikacyjną. Prośba musi być umotywowana .
  1. Termin przeprowadzenia egzaminu ustala dyrektor szkoły , przy czym nie może to być termin późniejszy niż 1 dzień przed konferencją klasyfikacyjną za dany rok szkolny.
  1. Dla przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie :
    1. dyrektor szkoły – jako przewodniczący komisji
    2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminator
    3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji .
  1. Nauczyciel może być zwolniony na jego prośbę z udziału w pracy komisji egzaminacyjnej . Wówczas, a także w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach , na egzaminatora powołuje się innego nauczyciela tego przedmiotu z tej lub innej szkoły ( w porozumieniu z dyrektorem szkoły).
  1. Egzamin sprawdzający przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
  1. Pytania egzaminacyjne proponuje egzaminator a zatwierdza przewodniczący komisji w porozumieniu z członkiem komisji. Stopień trudności pytań musi odpowiadać kryterium oceny ,o którą ubiega się uczeń .
  1. Komisja może na podstawie przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego :
    1. podwyższyć o 1 stopień – w przypadku pozytywnego wyniku egzaminu
    2. pozostawić stopień ustalony wcześniej przez nauczyciela – w przypadku negatywnego wyniku egzaminu.
  1. Z przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz stopień ustalony przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne odpowiedzi ucznia i zwięzłe informacje o odpowiedziach ustnych. Protokół i praca ucznia zostają w dokumentacji szkoły.
  1. Uczeń, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł w wyznaczonym terminie przystąpić do egzaminu sprawdzającego , może przystąpić do niego w terminie określonym przez dyrektora szkoły .
  1. W przypadku przedmiotów artystycznych oraz oceny celującej nie odbywa się egzamin, lecz powołana komisja sprawdza, czy wniosek ucznia o podwyższenie stopnia jest zasadny .
  1. Stopień ustalony przez komisję jest ostateczny .

X TRYB ODWOŁAWCZY

OD ROCZNYCH OCEN KLASYFIKACYJNYCH

  1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić w formie pisemnej zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Zastrzeżenia muszą zawierać uzasadnienie. Dyrektor szkoły rozpatruje zasadność zastrzeżeń i zawiadamia o decyzji ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
  2. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
      1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
      2. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
  1. Termin sprawdzianu wyznacza dyrektor szkoły po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) w drugiej połowie sierpnia.
  1. W skład komisji wchodzą:
    1. w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
      1. dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji,
      2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
      3. dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
    1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
      1. dyrektor szkoły
      2. wychowawca klasy,
      3. wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
      4. przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
      5. przedstawiciel rady rodziców.
    1. Nauczyciel może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
    2. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
    3. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

· w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

      1. skład komisji,
      2. termin sprawdzianu zadania (pytania) sprawdzające,
      3. wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;

· w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

      1. skład komisji,
      2. termin posiedzenia komisji,
      3. wynik głosowania,
      4. ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  1. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
  2. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

XI EGZAMINY KLASYFIKACYJNE

  1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
  1. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
  1. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
  1. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:

· realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;

· spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

  1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
  1. Uczniowi zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
  1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców(prawnych opiekunów) skierowaną do dyrektora szkoły najpóźniej 1 dzień przed konferencją podsumowującą I semestr albo 2 dni przed końcoworoczną konferencja klasyfikacyjną w przypadku egzaminu za II semestr lub cały rok. Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w ust. 3 może się odbywać w przypadku pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej.
  1. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
  1. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  1. Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala egzaminator po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) i informuje o nim dyrektora szkoły, przy czym nie może to być termin późniejszy niż 15 marca w danym roku szkolnym za I semestr i 1 dzień przed konferencją podsumowującą dany rok szkolny i przedostatni dzień zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym w przypadku egzaminu za II semestr lub cały rok.
  1. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
  1. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:

· dyrektor szkoły jako przewodniczący komisji;

· nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.

  1. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
  1. Pytania ( ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne ustala egzaminator, a zatwierdza dyrektor (wicedyrektor) szkoły. Stopień trudności pytań powinien być zróżnicowany i odpowiadać wymaganiom edukacyjnym na poszczególne stopnie.
  1. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
  1. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

a) imiona i nazwiska nauczycieli a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia - skład komisji;

b) termin egzaminu klasyfikacyjnego;

c) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;

d) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  1. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany".
  1. W ciągu jednego dnia uczeń może być egzaminowany z co najwyżej 2 przedmiotów oprócz plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego.
  1. Uczeń, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł w wyznaczonym terminie przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego, może przystąpić do niego w terminie określonym przez dyrektora szkoły.

  1. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna.
  1. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

XII EGZAMINY POPRAWKOWE

  1. Począwszy od klasy IV, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Podania o przeprowadzenie egzaminu poprawkowego składa uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) lub wychowawca do dyrektora szkoły w terminie do 1 dnia przed konferencją podsumowującą dany rok szkolny z zastrzeżeniem, że gdy będzie pisał najpierw sprawdzian po odwołaniu od oceny to podanie składa w terminie do 1 dnia po przeprowadzonym sprawdzianie.
  1. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z wyjątkiem przedmiotów: sztuka, technika, informatyka i wychowanie fizyczne, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
  1. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
  1. Egzamin poprawkowego przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
      1. dyrektor– jako przewodniczący komisji,
      2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
      3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
  1. Nauczyciel może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły .
  1. Pytania ( ćwiczenia , zadania praktyczne ) egzaminacyjne ustala egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji .
  1. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz stopień ustalony przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne odpowiedzi ucznia i zwięzłe informacje o odpowiedziach ustnych. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen, w którym wpisuje się datę egzaminu oraz ustalony stopień .
  1. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do kończ września.
  1. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
  2. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia , rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

XIII

PROMOWANIE UCZNIÓW

  1. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej .
  2. W wyjątkowych przypadkach, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III, na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
  1. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
  1. Uczeń klasy IV lub V otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
  1. Uczeń klasy IV lub V, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
  1. Uczeń klasy IV lub V, który nie spełnił warunków określonych w ust. 4, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
  1. Uczeń klasy VI kończy szkołę jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej oraz przystąpił do sprawdzianu.
  1. Uczeń klasy VI kończy szkołę z wyróżnieniem jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, z uwzględnieniem ust. 3, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania i ponadto przystąpił do sprawdzianu.

XIV SPRAWDZIAN W KLASIE VI

  1. W klasie VI jest przeprowadzany sprawdzian poziomu opanowania umiejętności, ustalonych w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, określonych w odrębnych przepisach, zwany dalej "sprawdzianem".
  1. Sprawdzian przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zwanej dalej "Komisją Centralną".
  1. Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej.
  1. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
  1. Opinia powinna być wydana przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany z tym że nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III.
  1. Opinię, rodzice (prawni opiekunowie) ucznia przedkładają dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian.
  1. Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.
  1. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych sprawdzianem, są zwolnieni ze sprawdzianu, na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu laureata. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
  1. Zwolnienie ze sprawdzianu jest równoznaczne z uzyskaniem ze sprawdzianu najwyższego wyniku.
  1. Sprawdzian trwa 60 minut.
  1. Dla uczniów, o których mowa ust. 3, czas trwania sprawdzianu może być przedłużony, nie więcej jednak niż o 30 minut.
  1. Uczeń może uzyskać na sprawdzianie maksymalnie 40 punktów.
  1. Prace uczniów sprawdzają egzaminatorzy wpisani do ewidencji egzaminatorów powołani przez dyrektora komisji okręgowej.
  1. Wynik sprawdzianu ustala komisja okręgowa na podstawie liczby punktów przyznanych przez egzaminatorów.
  1. Wynik sprawdzianu ustalony przez komisję okręgową jest ostateczny.
  1. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu w ustalonym terminie, albo przerwał sprawdzian, przystępuje do sprawdzianu w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
  1. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku, z zastrzeżeniem ust. 18.
  1. W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
  1. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
  1. Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku sprawdzaniu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.
  1. Wyniki sprawdzianu oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu gimnazjalnego dla każdego ucznia komisja okręgowa przekazuje do szkoły nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych, a w przypadku, o którym mowa w ust. 16 - do dnia 31 sierpnia danego roku.
  1. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 21, dyrektor szkoły przekazuje uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
  1. Szczegółowe warunki i sposób przeprowadzenia sprawdzianu reguluje Rozporządzenie MENiS z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

XV POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Wewnątrzszkolny system oceniania podlega ewaluacji w zakresie wymagań programowych, sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, motywowania uczniów, sposobu powiadamiania uczniów i rodziców o osiągnięciach edukacyjnych oraz trybu poprawiania ocen klasyfikacyjnych .
  1. Ewaluacja przybierać będzie różnorodne formy : ankietowania uczniów, rodziców, nauczycieli oraz badania wyników nauczania .
  1. Niniejszy regulamin może być nowelizowany uchwałą Rady Pedagogicznej na wniosek zainteresowanego nauczyciela lub dyrektora szkoły .

§ 12.

Biblioteka szkolna

1. W szkole działa biblioteka.

2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły

oraz rodzice na określonych regulaminem zasadach.

I. Funkcje Biblioteki :

1.Służy realizacji zadań edukacyjno-wychowawczych sześcioletniej szkoły podstawowej.

2. Jest pracownią edukacyjno-medialną, w której zajęcia prowadzi nauczyciel -bibliotekarz oraz nauczyciele innych przedmiotów korzystając ze zgromadzonych zbiorów.

II. Organizacja biblioteki

1.Pomieszczenie umożliwia:

- gromadzenie zbiorów;

- korzystanie z księgozbioru podręcznego ;

- wypożyczanie zbiorów;

- gromadzenie pracy i czasopism metodycznych

2. Biblioteką szkolną kieruje nauczyciel- bibliotekarz.

3. Biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć edukacyjnych

zgodnie z organizacją roku szkolnego:

/ czas otwarcia biblioteki powinien umożliwić dostęp do jej zbiorów/ .

4. Finansowanie wydatków:

A) wydatki pokrywane są z budżetu szkoły;

B) działalność biblioteki może być dotowana przez Radę Rodziców oraz pozyskanych sponsorów.

5. Biblioteka może prowadzić działalność zarobkową ( typu-kiermasz, loteria) w

celu pozyskania funduszy na wewnętrzna działalność szkoły ( nagrody książkowe, itd.).

III. Zadania i obowiązki nauczyciela bibliotekarza

1. W ramach pracy pedagogicznej nauczyciel bibliotekarz obowiązany jest do:

A) udostępnienia zbiorów w wypożyczalni,

B) indywidualnego doradztwa w doborze lektury,

C) udzielenia informacji,

D) prowadzenia zajęć z przysposobienia czytelniczo-medialnego,

E) organizowania aktywu bibliotecznego i inspirowania jego pracy,

F) informowania na podstawie prowadzonej statystyki i obserwacji pedagogicznej

o poziomie czytelnictwa w poszczególnych klasach,

G) prowadzenia różnych form upowszechniania czytelnictwa (konkursy, wystawy, imprezy czytelnicze ).

2. W ramach prac organizacyjno-technicznych nauczyciel bibliotekarz obowiązany jest do:

A) gromadzenia zbiorów zgodnie z potrzebami szkoły,

B) ewidencji i opracowania zbiorów zgodnie z przepisami i normami bibliograficznymi,

C) zabezpieczenia i konserwacji księgozbioru,

D) organizacji warsztatu informacyjnego.

3. Obowiązki nauczyciela bibliotekarza ;

A) odpowiada za stan i wykorzystanie powierzonych zbiorów,

C) współpracuje z wychowawcami i nauczycielami w realizacji ścieżek edukacyjnych,

D) sporządza plan pracy , harmonogram zajęć z przysposobienia czytelniczo-medialnego oraz półroczne i roczne sprawozdania,

E) prowadzi statystykę wypożyczeń i dziennik pracy biblioteki,

F) jest członkiem Rady Pedagogicznej.

IV. Prawa i obowiązki czytelnika

1. Czytelnicy mają prawo do bezpłatnego korzystania z księgozbioru.

2. Korzystając ze zbiorów biblioteki zobowiązani są do przestrzegania regulaminu.

§ 13.

Zadania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

1. Za prawidłową organizację i przebieg pomocy psychologicznej i pedagogicznej odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.

2. Celem pomocy psychologicznej i pedagogicznej udzielonej uczniowi jest wspomaganie rozwoju psychicznego i efektywności uczenia się,

wyrównywanie i korygowanie braków w opanowywaniu programu nauczania oraz

eliminowanie przyczyn i zaburzeń ( w tym zaburzeń zachowania).

3. Pomoc psychologiczna i pedagogiczna jest udzielana na wniosek ucznia, nauczyciela, pedagoga, psychologa, rodziców (opiekunów prawnych) lub innych osób.

4. Pomoc organizuje się w formie specjalistycznych zajęć dydaktyczno-

wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych.

5. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów ze środowisk niewydolnych wychowawczo lub dla uczniów, którzy mają znaczne opóźnienia w opanowywaniu programów obowiązkowych przedmiotów nauczania. Zajęcia te prowadzone są przez nauczyciela właściwego przedmiotu obowiązkowego. Liczba uczestników zajęć powinna wynosić 4-8.

6. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów, u których nieprawidłowości rozwojowe utrudniają opanowywanie określonych umiejętności. Zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej . Liczba uczestników tych zajęć powinna wynosić od 2-5 osób.

7. Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów w przypadku zaburzeń mowy, powodujących zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniających naukę szkolną. Zajęcia prowadzą nauczyciele z przygotowaniem w zakresie logopedii. Liczba

uczestników tych zajęć powinna wynosić 2-4.

8. Jeżeli zajdzie potrzeba, prowadzący zajęcia z terapii pedagogicznej i logopedycznej może zakwalifikować ucznia do zajęć indywidualnych.

9. Zajęcia z elementów socjoterapii organizuje się dla uczniów, których zaburzenia zachowania utrudniają kontakty społeczne i wiążą się z trudnościami szkolnymi. Zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie pracy o charakterze terapeutycznym.

Liczba uczestników tych zajęć powinna wynosić 3-10 osób.

10. Kwalifikacji uczniów na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dokonuje nauczyciel danego przedmiotu .

11. Kwalifikacji uczniów na zajęcia specjalistyczne dokonuje specjalista prowadzący

określone formy zajęć na terenie szkoły za zgodą rodziców.

§ 14.

Nauka religii

I.

1. Szkoła organizuje naukę religii w ramach planu zajęć edukacyjnych dla dzieci, których

rodzice (prawni opiekunowie) wyrażają takie życzenie.

2. Życzenie takie wyrażone jest w najprostszej formie, która nie musi być ponawiana

w kolejnym roku szkolnym; może natomiast być zmieniona.

3. Uczestniczenie lub nie uczestniczenie w szkolnej nauce religii nie może być powodem dyskryminacji przez kogokolwiek i w jakiejkolwiek formie.

II.

1. Szkoła ma obowiązek zorganizowania lekcji religii dla grupy nie mniejszej niż siedmiu uczniów danej klasy .

Dla mniejszej liczby uczniów lekcje religii szkoła organizuje w grupie międzyklasowej.

2. Jeżeli w szkole na naukę religii zgłosi się mniej niż siedmiu uczniów, organ prowadzący szkołę w porozumieniu z rodzicami oraz władzami kościelnymi zorganizuje naukę religii w grupie międzyszkolnej lub w punkcie katechetycznym. Liczba uczniów w grupie lub punkcie katechetycznym nie powinna być mniejsza niż trzy.

3. Szkoła jest zobowiązana zapewnić w czasie trwania lekcji religii opiekę lub zajęcia

wychowawcze uczniom, którzy nie korzystają z nauki religii.


III.

1. Szkoła zatrudnia nauczyciela religii - katechetę szkolnego - wyłącznie na podstawie

imiennego, pisemnego skierowania do danej szkoły wydanego przez właściwego

biskupa Diecezjalnego Kościoła Katolickiego.

2. Skierowanie, o którym mowa w pkt. 1, może być cofnięte przez nadającego, co

jest równoznaczne z utratą uprawnień do nauczania religii w szkole.

3. Nauczyciela - katechetę zatrudnia się zgodnie z Kartą Nauczyciela.

IV.

1. Nauczyciel religii wchodzi w skład Rady Pedagogicznej szkoły.

2. Nauczyciel religii ma prawo do organizowania spotkań z rodzicami swoich uczniów poza wyznaczonymi przez szkołę zebraniami ogólnymi, wcześniej ustalając z dyrektorem szkoły termin i miejsce planowanego spotkania.

3. Nauczyciel religii może prowadzić na terenie szkoły organizacje o charakterze

społeczno-religijnym i ekumenicznym na zasadach określonych w art.56 Ustawy o systemie Oświaty .

Z tytułu prowadzenia organizacji nie przysługuje mu dodatkowe wynagrodzenie.

4. Nauczyciel religii ma obowiązek wypełniania dziennika szkolnego.

V.

1. Nauka religii w szkole odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo.

2. Tygodniowy wymiar religii może być zmniejszony do jednej godziny wyłącznie

za zgodą biskupa diecezji Kościoła Katolickiego.

VI.

1. Ocena z religii umieszczona jest na świadectwie szkolnym bezpośrednio po ocenie ze sprawowania.

2. Ocena z religii nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy.

3. Ocena z religii nie ma wpływu na średnią ocen na świadectwie.

VII.

1. Uczniowie uczęszczający na naukę religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia

z zajęć w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych. Pieczę nad uczniami w tym czasie

zapewniają katecheci. Szczegółowe zasady organizacji rekolekcji ustala dyrektor szkoły.

2. O terminie rekolekcji dyrektor szkoły powinien być poinformowany, co najmniej miesiąc wcześniej .

3. Do hospitowania lekcji religii upoważnieni są wizytatorzy wyznaczeni przez biskupów

Diecezjalnych Kościoła Katolickiego.

4. Nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem prowadzi dyrektor szkoły.

5. W pomieszczeniach szkolnych może być umieszczony krzyż. W szkole można odmawiać modlitwę przed i po zajęciach .

§ 15.

Zasady rekrutacji uczniów

1. Nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia.

2. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, w tym

roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat oraz trwa aż do ukończenia

szkoły podstawowej, a następnie gimnazjum.

3. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem pierwszego września kończy sześć lat i wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.

4. Decyzje o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.

5. Obowiązek szkolny spełnia się przez uczęszczanie do szkoły.

6. W przypadkach szczególnych rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego dyrektor szkoły może odroczyć nie dłużej niż o jeden rok.

7. Na wniosek rodziców dyrektor szkoły w obwodzie, w którym dziecko mieszka, może zezwolić na spełnianie przez dziecko obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą oraz określa warunki jego spełnienia .

8. Dziecko spełniając obowiązek szkolny lub obowiązek nauki w tej formie może

otrzymać świadectwo ukończenia poszczególnych klas szkoły lub ukończenia szkoły na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych przez szkołę.

9.Nakłada się obowiązek nauczania dzieci sześcioletnich z obwodu szkoły.

§ 16.


Obowiązki rodziców (prawnych opiekunów)

Rodzice (prawni opiekunowie) dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są zobowiązani do:

1. Dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły.

2. Zapewnieniem regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne.

3. Zapewnienie dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych

4. Zapewnienie dziecku realizującemu obowiązek szkolny warunków do nauki poza szkołą.

5. Odpowiedzialności materialnej za szkody wyrządzone przez dziecko.

6. Poniesienia odpowiedzialności za nie spełnianie obowiązku szkolnego przez dziecko .

§ 17.

Nauczyciele i inni pracownicy

I.

1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników obsługi.

2. Zasady zatrudniania pracowników szkoły określają odrębne przepisy.

II.

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą. Jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

2. Oddziałem opiekuje się nauczyciel- wychowawca. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest , aby wychowawca opiekował się oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego .

3. Podstawowymi zadaniami nauczyciela są:

- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,

- dbałość o prawidłowy przebieg procesu edukacyjnego,

- dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,

- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,

- bezstronność i obiektywność w ocenie uczniów, udzielanie pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,

- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej,

- czynne uczestnictwo w życiu szkoły i środowiska lokalnego.

4. Nauczyciel informuje rodziców, uczniów, wychowawcę klasy, dyrektora szkoły

a także Radę Pedagogiczną o wynikach edukacyjno-wychowawczych swoich uczniów.

5. Nauczyciel jest zobowiązany do prowadzenia dokumentacji (określonej wymogami

w rozdziale Dokumentacja...)procesu edukacyjnego ucznia.

6. Nauczyciele w pracy wychowawczej wspierając obowiązki rodziców powinni zmierzać do tego, aby uczniowie w szczególności:

- znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze

intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym),

- rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie,

- mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych jak i całej edukacji,

- poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie,

- uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie,

- kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich

poglądów, umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów

§ 18.

Uprawnienia nauczycieli

1. Nauczyciel decyduje w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników

i środków dydaktycznych w nauczaniu przedmiotu, koła zainteresowań.

2. Decyduje o bieżącej, semestralnej i rocznej ocenie postępów swoich uczniów.

3. Ocena z zachowania wystawiona przez nauczyciela - wychowawcę jest ostateczna.

4. Nauczyciel wnioskuje w sprawie nagród i wyróżnień a także kar dla swoich uczniów.




§ 19.



Odpowiedzialność nauczycieli

Nauczyciel odpowiada:

1. Przed dyrektorem szkoły i organem prowadzącym szkołę za poziom wyników dydaktyczno- wychowawczych w nauczaniu swojego przedmiotu zgodnie z programem i warunkami, w jakich działał.

2. Przed dyrektorem szkoły za skutki wynikające z braku swego nadzoru nad bezpieczeństwem dzieci podczas zajęć szkolnych, pozaszkolnych oraz w czasie pełnienia dyżurów na korytarzach i boisku szkolnym.

3. Nauczyciel odpowiada za nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu

wypadku uczniowskiego.

4. Materialnie za zniszczenia urządzeń, pomocy dydaktycznych i wszelkich materiałów

znajdujących się w klasie i innych pomieszczeniach na terenie szkoły, w których prowadzi zajęcia z uczniami; odpowiedzialność wynika z braku nadzoru, zaniedbania ze strony nauczyciela.

§ 20.

Zespoły nauczycielskie

I.

1. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe w celu wymiany doświadczeń oraz monitorowania pracy szkoły.

2. Pracą zespołów kieruje przewodniczący (lider) powoływany przez dyrektora szkoły .

II. Cele i zadania zespołu:

1. Organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania i systemu wychowawczego, uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów oraz ich modyfikowanie w miarę potrzeb.

2. Dbałość o prawidłowy cykl przemian rozwojowych we wszystkich sferach osobowości ucznia, zwłaszcza w sferze moralnej, intelektualnej i uczuciowej.

3. Opracowanie kryteriów oceniania uczniów.

4. Opiniowanie autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.

5. Organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.



§ 21.

Zadania wychowawcy

1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

A) tworzenie warunków wspomagających rozwój dziecka, proces jego uczenia się oraz

przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,

B) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych ucznia,

C) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.

2. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa:

A) otacza indywidualną opieką każdego ucznia,

B) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i rodzicami:

- różne formy życia w grupie, które rozwijają i integrują zespól uczniowski,

- ustala treści i formy zajęć na godzinach do dyspozycji wychowawcy, jeżeli zostaną

one ujęte w arkuszu organizacyjnym szkoły,

- współpracuje z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale) uzgadniając z nimi

i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych,

którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie

uzdolnionych jak i tych z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),

- realizuje szkolny program profilaktyczny w celu zapobiegania niedostosowaniem społecznym ,

- współpracuje ze szkolną pielęgniarką w celu zaradzenia

ewentualnym problemom i trudnościom; organizacje i formy tej pomocy w szkole określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.

3. Nauczyciel - wychowawca prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

4. Formy spełniania zadań nauczyciela - wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.

5. Rodzice oraz uczniowie mogą ubiegać się o zmianę wychowawcy klasy i nauczyciela przedmiotu, któremu dyrektor szkoły powierzył tę funkcję;

A) wniosek o odwołanie nauczyciela z funkcji wychowawcy klasy lub nauczyciela przedmiot mogą złożyć do dyrektora szkoły:

- uczniowie danej klasy,

- rodzice (prawni opiekunowie),

- Rada Pedagogiczna,

B) ostateczna decyzja o odwołaniu nauczyciela należy do dyrektora szkoły.



§ 22.

Prawa i obowiązki ucznia

I. Uczeń ma prawo do:

1. Właściwie zorganizowanego procesu edukacji.

2. Opieki wychowawczej i zapewnienia takich warunków bezpieczeństwa, które chronią ucznia przed wszelkimi formami przemocy fizycznej, psychicznej, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej i poszanowania własnej godności.

3. Uczeń ma prawo do życzliwego traktowania w procesie edukacyjnym.

4. Swobody wyrażania myśli, przekonań religijnych i światopoglądowych pod warunkiem

poszanowania poglądów i przekonań innych.

5. Rozwijania zainteresowań, talentów.

6. Jawnej, obiektywnej i umotywowanej oceny postępów w nauce.

7. Pomocy w nauce (zajęcia wyrównawcze).

8. Korzystania z pomieszczeń szkolnych, ze sprzętu, biblioteki, świetlicy.

9. Działalności w Samorządzie Uczniowskim oraz innych organizacjach działających w ramach prawa na terenie szkoły i wyboru nauczyciela pełniącego funkcje opiekuna Samorządu Uczniowskiego .

10. Uczeń powinien być poinformowany z wcześniejszym wyprzedzeniem o terminie

pisemnych sprawdzianów wiadomości:

A) tylko jeden sprawdzian pisemny w ciągu dnia,

B) sprawdzian niezapowiedziany może obejmować wyłącznie materiał z ostatnich trzech lekcji.

II. Uczeń ma obowiązek:

1. Systematycznie uczęszczać do szkoły i brać udział w zajęciach lekcyjnych.

2. Przestrzegać postanowień zawartych w Statucie Szkoły.

3. Z szacunkiem i godnością reprezentować szkołę.

4. Uzupełniać braki wynikające z nieobecności w szkole.

5. Dostarczać usprawiedliwienia nieobecności w wyznaczonym terminie.

6. Dbać o kulturę zachowania i kulturę słowa, szanować przekonania i godność drugiego człowieka .

7. Uczeń ma obowiązek dbać o higienę osobista i higienę najbliższego otoczenia.

8. Ma szanować sprzęt, meble, pomoce naukowe, w przypadku zniszczenia mienia szkoły rodzice ucznia (prawni opiekunowie) ponoszą odpowiedzialność materialną.

9. Odrzucać negatywne zachowania ( zakaz używania używek i narkotyków).

Strój ucznia

W szkole obowiązuje następujący strój uczniowski.

1. Ubiór powinien być czysty i estetyczny:

A) strój codzienny - dowolny;

B) strój sportowy - ustalony z nauczycielem wychowania fizycznego;

C) strój uroczysty - biała bluzka, koszula; ciemna spódnica, ciemne spodnie

(Obowiązuje podczas wszystkich uroczystości szkolnych).

2. Uczesanie ucznia powinno być estetyczne.

3. Wierzchnie okrycie uczeń pozostawia w szatni; wyklucza się wnoszenie do sal lekcyjnych.

4. W sali gimnastycznej obowiązuje obuwie zmienne.

Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za:

1. Biżuterię przynoszoną przez uczniów oraz uszkodzenia ciała wynikające z noszenia jej;

2. Wartościowe przedmioty (telefony komórkowe, walkmany i inne) wnoszone

na teren szkoły;

3. Pieniądze pozostawione w wierzchniej odzieży w szatni.

Kary i nagrody

1. Za szczególne osiągnięcia i wzorową postawę uczeń może otrzymać:

A) pochwałę dyrektora szkoły wobec całej szkolnej społeczności uczniowskiej;

B) pisemną pochwałę przesłaną na ręce rodziców;

C) umieszczenie nazwiska w miejscu wyróżnionym (tablica grupy wiekowej);

D) nagrodę rzeczową;

2. Za naruszenie postanowień w regulaminie szkoły uczeń może być ukarany:

- upomnieniem wychowawcy klasy;

- upomnieniem dyrektora szkoły;

- wpisaniem nagany do arkusza ocen;

- obniżeniem oceny z zachowania.

3. Wychowawca klasy powiadamia rodziców ucznia (prawnych opiekunów) o nałożonej karze.

4.Uczeń ma prawo odwołania się od nałożenia kary do dyrektora , wychowawcy lub Rady Pedagogicznej poprzez:

A)własny umotywowany wniosek

B)samorząd klasowy lub szkolny,

C)wychowawcę klasy,

D)rodzica .

5. Dyrektor szkoły może wstrzymać lub zawiesić wykonanie kary, jeżeli uczeń uzyska

poręczenie klasy, wychowawcy lub rady klasowej rodziców.




§ 23.


Dokumentacja przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej

I. Szkoła prowadzi księgę ewidencji (zwana dalej "księgą ewidencji") dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu, zamieszkałych w obwodzie szkoły.

1. Do księgi ewidencji wpisuje się - według roku urodzenia - imię (imiona) i nazwisko oraz datę, miejsce urodzenia i adres zamieszkania dziecka a także imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz adresy ich zamieszkania.

2. W księdze ewidencji odnotowuje się corocznie informacje o spełnianiu przez dziecko obowiązku szkolnego w szkole, o odroczeniu obowiązku szkolnego ze wskazaniem decyzji na podstawie, której dziecko spełnia obowiązek poza szkołą.

II. Szkoła prowadzi księgę uczniów.

1. Do księgi uczniów wpisuje się imię (imiona) i nazwisko oraz datę, miejsce urodzenia i adres zamieszkania ucznia, imiona i nazwiska rodziców, (prawnych opiekunów) i adresy ich zamieszkania, datę przyjęcia do szkoły oraz klasę, do której ucznia przyjęto.

W księdze odnotowuje się datę ukończenia szkoły albo datę i przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia.

2. Wpisów w księdze uczniów dokonuje się chronologicznie według dat przyjęcia ucznia do naszej szkoły.

3. Wpisów do księgi uczniów dokonuje się na podstawie dowodów osobistych lub innych dokumentów tożsamości rodziców (prawnych opiekunów).

III. Szkoła prowadzi dla każdego oddziału dziennik lekcyjny, w którym dokumentuje przebieg nauczania w danym roku szkolnym.

1. Do dziennika lekcyjnego wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona uczniów, daty, miejsca urodzenia i adresy ich zamieszkania, imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz adresy ich zamieszkania, tygodniowy plan zajęć edukacyjnych, oznaczenie realizowanych programów nauczania zawartych w zestawie programów nauczania dla danego oddziału oraz imiona i nazwiska nauczycieli prowadzących zajęcia.

2. W dzienniku lekcyjnym wpisuje się obecność uczniów na zajęciach edukacyjnych, tematy przeprowadzonych zajęć, oceny zachowania, wyniki sprawdzianów a także przeprowadzone hospitacje.

3. Do dziennika lekcyjnego wpisuje się ustalone dla ucznia oceny semestralne i ocenę z zachowania, co jest udokumentowane wewnątrzszkolnym ocenianiem uczniów.

IV. Szkoła prowadzi dziennik zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, jeżeli jest uzasadnione koniecznością dokumentowania przebiegu nauczania i wychowania.

1. Do dziennika zajęć dydaktyczno-wyrównawczych wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona uczniów, indywidualny program pracy z uczniem, a w przypadku pracy grupą - program pracy z grupą, tygodniowy plan zajęć, tematy przeprowadzonych zajęć, obecności uczniów na zajęciach, ocenę ich postępów i wnioski do dalszej pracy.

2. W stosunku do dzieci zakwalifikowanych do indywidualnego nauczania i wychowania szkoła prowadzi odrębne dla każdego ucznia dzienniki indywidualnego nauczania i wychowania.

V. Szkoła prowadzi dla każdego ucznia przez okres jego nauki w szkole arkusz ocen. Wzór arkusza w szkole określają odrębne przepisy.

1. Wpisów do arkusza ocen dokonuje się na podstawie danych zawartych w księdze uczniów, dziennikach lekcyjnych, protokołach rady pedagogicznej. Osoba wypełniająca arkusz ocen potwierdza podpisem zgodność wpisów z dokumentami, na podstawie, których ich dokonano.

2. Podstawą wpisu o klasyfikowaniu, promowaniu lub ukończeniu przez ucznia szkoły jest uchwała rady pedagogicznej, której datę wpisuje się do arkusza ocen.

3. Oceny z zajęć edukacyjnych, ocenę z zachowania, klasę i miesiąc urodzenia ucznia wypełnia się słowami w pełnym brzmieniu. W rubrykach nie wypełnionych wpisuje się poziomą kreskę, a w przypadku zwolnienia ucznia z zajęć edukacyjnych wpisuje się "zwolniony(-a)”.

4. W arkuszu ocen zamieszcza się również adnotacje o wydaniu świadectwa ukończenia szkoły i jego odpisów oraz duplikatu, zezwolenie na indywidualny tok lub program nauki, sporządzenia odpisu arkusza ocen oraz wpisuje się datę i przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia.

5. W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły przesyła się do tej szkoły odpis arkusza ocen.

VI. Szkoła zakłada po zakończeniu każdego roku szkolnego księgę ocen.

1. Księgę ocen stanowią oprawione wykazy tych uczniów wszystkich oddziałów oraz ich arkusze ocen, którzy w danym roku ukończyli lub opuścili szkołę.

2. Stronice księgi ocen należy ponumerować.

3. Do czasu założenia księgi ocen arkusze ocen wraz z wykazem uczniów sporządzanym zgodnie z wykazem zawartym w dzienniku lekcyjnym przechowuje się oddzielnie dla każdego oddziału.

VII.

1. W przypadku zniszczenia dokumentacji przebiegu nauczania wskutek pożaru powodzi lub innych zdarzeń losowych dyrektor szkoły powołuje komisję w celu ustalenia zakresu zniszczeń oraz odtworzenia tej dokumentacji, przede wszystkim księgi uczniów, arkuszy ocen.

2. Odtworzenia dokumentacji dokonuje się na podstawie zachowanej dokumentacji przebiegu nauczania i innych dokumentów oraz zeznań świadków.

3. Z przebiegu prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

- imienny skład komisji,

- termin rozpoczęcia i zakończenia prac komisji,

- opis zniszczonej dokumentacji przebiegu nauczania,

- podstawę, na jakiej dokonano odtworzenia dokumentacji, do protokołu dołącza się spisane zeznania świadków, protokół podpisują wszyscy członkowie komisji.

4. O powołaniu komisji i wynikach jej pracy dyrektor szkoły zawiadamia kuratora oświaty.

VIII. Dyrektor szkoły ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz za wydanie uczniom dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją.

§24.

Postanowienia końcowe

1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Zasady gromadzenia i przechowywania dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej określają odrębne przepisy.

3. Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.

Przewodniczący Rady Pedagogicznej

 mgr Bernadeta Wróbel

Powyższy statut został znowelizowany uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 15 października 2003 roku .

Podstawa prawna :

Niniejszy Statut Publicznej Szkoły Podstawowej w Dąbrówce Tuchowskiej został opracowany na podstawie :

  • Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty /Dz.U.Nr67 z 1996r., poz.329 z późn. zm./

  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół

  • Ustawy z dnia 27 października 2002 r. o samorządzie gminnym /Dz.U.02.113.984/